Forskning av och för lärare
I denna bok berättar fjorton forskande lärare om sina forskningsresultat.

Resultaten handlar om bland annat betyg och bedömning, om prov och deras betydelse, om interkulturell undervisning, hur man kan intressera pojkar på yrkesprogram för politik och om lärarens position mitt emellan styrdokument och klassrumsverklighet. Lärarna är alla förre detta studenter från Forskarskolan i historia och samhällskunskap (FLHS) inom Lärarlyftets första omgång 2008-2010.
Genomgående för de fjorton bidragen är att de tar utgångspunkt i lärarens vardag och verklighet. Forskarutbildade lärare är därmed en viktig faktor för att knyta samman skola och forskning. Knytningen mellan skola och akademi är nödvändig om skollagens skrivning att utbildningen i den svenska skolan ska vila på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska bli verklighet.
I boken argumenteras också för att forskarskolor för yrkesverksamma lärare, som fortsätter sin lärargärning efter avslutad forskarutbildning, är ett viktigt medel för att knyta skola och akademi närmare varandra.