Trivsamt team står för ny mätteknik - företagsekonomi
När innovation står i fokus är annat lätt att missa. I viljan att tänka nytt kan ibland nyttan försvinna. Vilket kundvärde en produkt faktiskt har kan råka glömmas. På Karlstads universitet bedrivs banbrytande forskning för att mäta innovation på ett mer trovärdigt och verklighetsspeglande sätt.
- Tanken är att vi ska kunna ge företag ett bättre verktyg för att se hur deras produkt står sig på marknaden, säger Martin Grimberg Löfgren, professor i företagsekonomi vid Karlstads universitet. En del produkter är innovativa men inte kundinriktade. Mäts bara ren innovation kan det ge företaget fel bild av hur deras produkt kommer sälja.
På CTF bedrivs forskning med vision att koppla vetskap till behov. I en sprudlande miljö som folk vill återvända till bedrivs forskning på internationell nivå. Klimatet är varmt och trivselnivån hög. Taket är högt och frågor är aldrig ett problem, här hjälps man åt och det är lätt att bli en i gänget.
Nära samarbeten nära empirin
- Både samarbeten och samverkan är vi bra på, förklarar Per Kristensson, professor i psykologi. Vi arbetar utefter ett etablerat system med allt från riksdag och regering till lokala ICA-handlare.
Att de arbetar med olika myndigheter och lokala företag gör att data alltid finns nära till hands och är enkel att samla in. På avdelningen befinner man sig nära empirin, vilket både Per och Martin anser vara en fördel.
Jobbar med aktuella siffror
- Vi har enkelt att få in data från företag, berättar Martin. Vi jobbar med riktiga, aktuella siffror. Det säkerställer relevansen i vårt arbete.
Vidare beskriver Martin kombination med undervisning på handelshögskolan som det bästa av två världar. Här ges möjligheten att bygga upp sin pedagogiska portfölj samtidigt som forskning bedrivs i ett väletablerat och fungerande system. Det innebär en chans att klättra och slå rot i en lösningsorienterad miljö, för att hitta lösningar som faktiskt fyller sitt syfte.