Effektivisering av försäljning och distribution av kaffe vid större event
Du är på hockeymatch och det är periodpaus. En kopp kaffe i pausen låter lockande
med det är en lång kö till kiosken och det känns helt plötsligt ovärt för en kopp.
Tillsammans med 3TEMP har det tagits fram ett koncept som är självständig och kan
servera kaffe effektivare vid större event.

Under större event är vill många personer köpa mat och dryck under kort tid och alla vill köpa det samtidigt. Detta skapar ett högt tryck och skapar långa köer om processen inte är tillräckligt effektiv. Ofta är det inte det och syftet med detta projekt var att finna ett koncept som gör processen att köpa kaffe 50% mer effektiv. Projektet inleddes med att en förstudie med analyser och litteraturstudier gjordes för att sedan kunna utveckla en produktspecifikation som passa projektets syfte. Sedan lades stor vikt vid att få ut mycket skisser och idéer med god bredd. De idéer kring form och funktioner som kom fram kombinerades genom olika variationer och skapade ett antal koncept som utvärderades efter den produktspecifikation som togs fram. På så sätt valdes ett slutgiltigt koncept som kunde utvecklas till det som blev slutresultatet av projektet.
Slutresultatet
Processen inleds med att man betalar i den integrerade betalningsmöjligheten som finns på den självständiga hyllan som även termosen står på. Efter betalning fyller man på sin kopp. Om man eventuellt vill ha tillbehör som mjölk eller socker till sitt kaffe så står dessa på sidan i de fasta hyllorna där det även finns en utdragbar låda för avfall. I och med att den som ska ta tillbehör går åt sidan ger det möjlighet för nästa person i kö att göra sitt köp och på så sätt kan 4 personer använda produkten samtidigt. Eftersom kaffe och tillbehör ofta är på samma plats ger man inte vanligtvis utrymme för fler och stoppar upp kön istället, medan detta nya koncept skapar ett naturligt och effektivt flöde.
Produkten ska vara användarvänlig för alla, de som använder den som ett arbetsverktyg och de som är kunder. Den ska vara ergonomisk och även enkel att använda för de med funktionsvariationer. Därför är även den hylla som bär termosen justerbar i höjdled mellan ca 0.7-1.1 m. På så sätt kan de som fyller på termosarna justera arbetshöjden gör en god ergonomisk ställning samt att de som exempelvis är rullstolsbundna kan sänka hyllan och göra ett köp utan att behöva be om hjälp. Konceptet har även kontraster i färg och form för att individer med nedsatt syn enklare ska kunna navigera sig kring produkten.
Konceptet är avgränsat till att endast vara menad för inomhusbruk och har därmed även skapats efter byggnadsregler och standarder. Därav är produkten tänkt att vara 1.9m hög och som smalast 0.6m. Detta gör att den enkelt kan ta sig genom en standardiserad dörr för inomhusbruk. Trots att den redan har god höjd så ska det finnas en skärm som sträcker sig runt produkten likte en “jumbotron”. Denna är tänkt ska medge en möjlighet för företag att visa reklam eller andra visuella material samt göra produktet iögonfallande från långt håll.

