Akademisk spets och praktisk färdighet
Med en universitetsutbildning kommer man långt. Vi vill ta våra studenter ännu längre. Förutom akademisk spets, internationell kompetens och nära kontakter med arbetslivet,erbjuder vi möjligheter att utveckla förmågan att använda kunskap i praktisk färdighet.
Under studietiden möter Handelshögskolans studenter olika arbetssätt för att träna sin förmåga att lösa problem och uppgifter på ett realistiskt sätt - att träna sin förmåga att använda kunskap. Gästföreläsare som inspirerar, redovisningar och gruppövningar, men även examinationsuppgifter utformas på ett sätt som blir användbart för en framtida karriär.
"POSTERUTSTÄLLNING SOM EN DEL AV EXAMINATIONEN"
Det var nästan som på en forskarkonferens i Handelshögskolan, när studenter på kursen Advanced service management visade upp sina arbeten i en posterutställning. Studenterna presenterade sina resultat för lärare och forskare som bland annat bedömde teoretisk förankring, relevans, design och kreativitet.
Kursen Advanced service management är en 15-poängskurs på avancerad nivå och studenterna kommer från främst civilekonomprogrammet, civilingenjörsprogrammet och masterprogrammet inom service management . I kursen diskuteras och analyseras centrala begrepp inom tjänsteforskningen och hur de används inom forskning och i praktiska arbetslivet. Tjänst, kundmöten, värdeskapande, varu- och tjänstelogiken samt tjänsteinnovationer behandlas. Studenterna lär sig modeller för att beskriva, kategorisera och analysera värdeskapande genom tjänster och hur kunder och intressenter själva skapar värde.
Och för studenterna var det en ny och spännande erfarenhet med posterutställningen. Evelina Erlandsson och Linus Haaja tyckte det var utmanande att tänka till hur och vad postern skulle innehålla:
- Det är ett nytt sätt att redovisa på. Teori och metod var väl en sak, men det var utmanande att tänka till kring hur upplägget kan te sig i verkligheten. Spännande uppgift!
Kursansvarig för kursen var Carolina Camén, lektor i företagsekonomi och forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning.
Du kan läsa hela artikel i Handelshögskolans nyhetsarkiv.