Megagame – ett verklighetstroget sätt att lära
2025-01-29I skärningspunkten mellan rollspel, brädspel och simulation finner vi begreppet megagame. På Karlstads universitet genomfördes ett megagame med frågeställningen: Hur kan Sverige nå hållbar konsumtion till 2045?
Vårt samhälle bygger på ekonomisk tillväxt. Med tillväxt kommer ökad konsumtion, ökade energikostnader och ökad resursåtgång. Utan tillväxt ökar arbetslösheten. Med teknologi kommer ökad effektivitet, bekvämlighet och säkerhet. Baksidan av teknologi stavas resurskrävande och påtvingade beteenden. Hur finner samhället en balans i det här? Uppgiften är stor. Spelplanen ännu större. För att inte säga enorm.
Deltagarna i ett megagame har olika positioner i samhället – politiker, producenter, hög-, låg-, och medelinkomsttagare samt media. Alla lyssnar spänt på spelledaren. Att lösa uppgiften kräver samarbete mellan många sektorer.
Ola Leifler, lektor i datavetenskap vid Linköpings universitet och spelledare, är övertygad om att förståelsen för ett samhälle i stort ökar drastiskt genom att delta i ett megagame.
– Det här sättet att ta till sig kunskap på är mycket bättre än att läsa litteratur eller delta vid föreläsningar. Vid ett tidigare tillfälle där gymnasieelever deltog fick eleverna ta beslut som annars tas av politiker och som i sin tur påverkar arbetare. Att se effekterna av sådana beslut är bra för förståelsen för samhället i stort. Spelet sätter fokus på en upplevelse som man i efterhand kan koppla till olika saker.
Just det här spelet handlar om konsumtion - vilka resultat och insikter kan deltagarna förvänta sig?
– En vanlig uppfattning är att konsumtion handlar om enskild individs val i en butik, säger Ola Leifler. I det här spelet finns det råvaror, energi, resurser, produktion och konsumtion – och de hänger alla ihop och bildar en ekonomi och skapar en samhällsstruktur. Om man vill ställa om konsumtion så behöver man fatta beslut som inte enbart handlar om butiksval. Spelet ger en insikt i hur relationerna mellan alla olika aktörer ser ut och visar också möjligheter till att påverka på fler sätt.
John Sören Pettersson är professor i informatik vid Handelshögskolan och har för dagen fått rollen som en av flera inköpare.
– Det är ett komplicerat spel och en timme in i spelet är det inte solklart hur jag ska satsa som inköpare. Ju mer vi kommer in i spelet desto svårare är det att förutsäga vad som kommer att hända. Men att lära sig vad folk köper och hur vi hittar arbetskraft och bra råvaror är hela grejen med att spela.
En klocka ringer i spelsalen. Det betyder att marknaden är öppen och deltagare från samhällets olika löneskikt kan konsumera det som producenterna har att erbjuda i form av resor, mat och varor. Affärer görs upp där både nyproduktion, second hand-produkter och tjänster byter ägare. Alla köp registreras och påverkar hur hållbart samhället blir efter omgångens handel. I ett av rummen sitter regeringen och tar beslut som påverkar i princip allt.
– Jag har två regeringsposter, säger Jenny Karlsson vid Handelshögskolan, och visar skyltarna med både näringsminister och energiminister. Just nu har jag troligtvis skickat ett företag i konkurs på grund av ett regeringsbeslut. Men det har varit intressant att få en överblick över allt som händer inom produktion, konsumtion, forskning och hur alla resurser hanteras. Det har varit en utmaning att få ordning på alla krav som ställts från samhället och presentera dem för statsministern och regeringen som utifrån mitt arbete har behövt ta stora beslut. Tydligast tycker jag att vikten av kommunikation har varit och hur spännande det är att ta del av nya pedagogiska verktyg.
Emelie Hindersson är koordinator vid centrum för forskning om samhällsrisker vid Karlstads universitet och hade i spelet ansvar för den globala marknaden och dess resurser. Efter spelets slut var hon nöjd med dagen.
– Jag sålde till producenter som sedan blev varor till marknaden. Jag hade stora förväntningar och det blev verkligen en upplevelse. Att spela det här spelet har varit både intensivt och förvirrande då det är flera spel som pågår samtidigt medan ännu ett spel övergriper allt. Dynamiken i sådana här spel och vad man kan lära sig av dem är väldigt intressant och jag behöver smälta mina intryck ett tag.
Flera studenter vid Karlstads universitet deltog och en av dem studerar miljö och säkerhet, hade rollen som säljare för ett resebolag och tycker att den här sortens lärande borde användas mer.
– Det här borde finnas även för studenter som inte läser ekonomi eller något ingenjörsprogram, säger Daniel Vamos, Det ger en stor förståelse för hur mycket fungerar och hur komplext och viktigt det är att samarbeta för att lösa miljökrisen och de sociala utmaningarna i samhället.
Megagame 2025 genomfördes som en del av projektet INCREDILAB som ska främja klimatanpassning och beredskap för klimatrelaterade gränsöverskridande kriser. INCREDILAB är ett Interreg projekt mellan Karlstads universitet och norska Universitetet i Innlandet.







