Kundinnovationsdagen 2025
Tjänsteinnovationsdagen byter namn till Kundinnovationsdagen och genomförs på KCCC den 27 maj 2025.
– Centrum för tjänsteforsknings (CTF) kunskap om vad kunder behöver, upplever och gör är väldigt eftersökt, säger Per Kristensson, föreståndare och professor i psykologi vid Karlstads universitet.
CTF vid Karlstads universitet är ett ledande forskningscentra i Europa med fokus på hur organisationer, privata och offentliga, skapar värde för kunder, patienter och invånare. Intresset för CTF:s forskning är stort bland alla typer av organisationer, nationellt och internationellt.
– Vi bedriver forskning för att göra kundens, patientens och innevånarens situation bättre och därför är namnet Kundinnovationsdagen mer passande, säger Per Kristensson, föreståndare för CTF.
Under Kundinnovationsdagen i Karlstad kan deltagarna se fram emot intressanta case om hur organisationer hanterat olika typer av utmaningar - exempelvis förmågan att skapa innovation som utvecklar värde för kunder samtidigt som organisationen utvecklats.
Per Kristensson upplever att frågor kring kundinnovation får mer och mer uppmärksamhet.
– De flesta organisationer som försöker utveckla sina prestationer fokuserar ofta på interna angelägenheter - förbättra sin produktion, vässa sitt internationella samarbete eller bemästra kostnadseffektivitet. Det gör att fokus flyttas från de man finns till för (kunder, patienter, invånare) till interna processer. Det i sin tur gör att vår kunskap om vad just kunder behöver, upplever och gör blir väldigt eftersökt.
Under seminariet presenterar CTF det senaste resultatet av Svenskt innovationsindex där tusentals kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer.
Till vem riktar sig Kundinnovationsdagen? Eventet riktar sig till verksamma inom näringsliv och offentlig verksamhet som är intresserade av organisationsutveckling och insikter kring kund- och användarbeteenden, innovation och digitalisering som kan användas för att skapa bättre erbjudanden och en mer hållbar samhällsutveckling. Medierna hälsas välkomna.
För mer information: Per Kristensson, föreståndare CTF, per.kristensson@kau.se, 070-974 08 60.
Kundinnovationsdagen är ett digifysiskt event och du väljer vid anmälan om du önskar delta på plats eller via livestream. För dig som deltar på plats ingår kaffe och fika. Det kostar inget att delta, men anmälan krävs. Antal platser är begränsat.
Preliminärt program 2025
Välkomna! Annika Lindqvist, moderator och journalist
Svenskt Innovationsindex - Per Kristensson (CTF)
Från utskrattade på TV4 till finrummet – hur Ängsbacka attraherar deltagare från 57 länder till Molkom - Hampus Törnskog, VD (Ängsbacka)
Hur RecoMended vill möjliggöra en transformation av textil- och modeindustrin - Rikard Ledin Da Rosa (RecoMended)
Välbefinnande samverkan i kommuner och regioner - Matilda Legeby (Samhällsnytta och ExperioLab)
Vi bjuder på fika
Sociala robotar för ökad service - Christian Lundén, Vice President Strategic Growth (Strawberry) och Poja Shams (CTF)
CTF forskare omvärldsspanar - Siri Jagstedt, John-Erik Hassel och Sara Davoudi (CTF)
Avslut
- Datum: 27 maj, 2025
- Tid: 13:00 – 16:00
- Plats: KCCC, Karlstad
I direkt anslutning till Kundinnovationsdagens slut genomförs UNFOLD Värmland 2025-minglet och DigitalWell Awards
Här möter du alla goda krafter som gör Unfold Värmland till en fest! I samband med Unfold-minglet avgörs även vilka kandidater som föräras med en DigitalWell Awards, en utmärkelse som skapats av DigitalWell Arena.
- 27 maj
- Olssons Bazar, Karlstad
- Kl 17:00-23:00
- Anmälan till minglet

