
Forskarskola om särskilt begåvade elever
För att mer optimalt stimulera de elever som lätt uppnår målen i skolan behöver kunskapen om särskilt begåvade elever fördjupas. Forskarskolan om särskilt begåvade barn ska, på uppdrag av Vetenskaprådet, utveckla kunskap om särskilt begåvade elever i svensk förskola och skola, ett fält som har relevans för lärarutbildningarna och för forskning i utbildningsvetenskap. Tio doktorander kommer att studera och bygga kapacitet för dessa aktuella behov i det svenska utbildningssystemet.
Forskarskolans syfte är att bygga kapacitet i Sverige, vad gäller forskning om inkluderande undervisning för särskilt begåvade elever. Den kommer att pågå under fem år och bygger vidare på ett nordiskt forskningssamarbete och inkluderar en vidare krets av ledande internationell expertis. Tio nya doktorander kommer att få handledning, utbildning och fördjupning i ämnet med tre nya kurser på forskarnivå – begåvning- och lärandeteorier, inkluderande undervisning och differentiering för särskilt begåvade elever i förskola och skola samt psykisk hälsa för elever med särskild begåvning.
En del av doktoranderna undervisar samtidigt på 20% av sin tjänst på lärarutbildningarna vid respektive lärosäte. Doktoranderna följer i övrigt läroplanerna för forskarutbildningarna vid de respektive lärosätena och disputerar i dessa ämnen: två i didaktik (Mälardalens högskola) två i specialpedagogik (Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen) sex i pedagogiskt arbete (Karlstads universitet), inklusive två med särskilt fokus på elevers psykiska hälsa.
Forskarskolan ger doktoranderna en gemensam plattform och tillgång till en ny samarbetsmiljö som ger förutsättningar för att utveckla högkvalitativ forskning av relevans för lärarutbildning och skola; även anknytningen till och deltagande i internationella och nationella forskningskonferenser och nätverk ger möjlighet att utveckla ett fält som behöver fördjupas i Sverige.