Våga ta steget mot interaktiva platsförankrade upplevelser
– utveckling och innovation i den värmländska besöksnäringen
Vi är på väg mot en ny typ av turism, en digitalisering av turism som inkluderar allt ifrån tillvägagångsätt för marknadsföring, reseplanering och bokning till besökarens upplevelse på plats. Men vad innebär digitaliseringen för besöksnäringen? Vad förmedlas av platser, vems berättelser förmedlas, vad visualiseras och hur påverkar digitaliseringen våra besöksmål?

Besöksnäringen består till stor del av många små företag. Bristen på resurser i form av pengar, tid och kunskap är en del av de små företagens vardag. Det är en stor utmaning för företag inom besöksnäringen att dels hålla sina mediekunskaper uppdaterade i den snabba medieutvecklingen, dels att kommunicera med sina konsumenter via medier som de själva har lite kunskap om. I nästa steg behöver besöksnäringen våga ta steget och lära sig hur man använder interaktivitet och visualisering för att förhöja och fördjupa de upplevelse de har att erbjuda. För att få detta till stånd krävs samverkan med utomstående aktörer så som forskare, företagare inom IT och kommunikation och design.
Med vårt projekt är syftet att initiera en utvecklings- och innovationsprocess där företag från besöksnäring och IKT interagerar för att öka företagens konkurrenskraft. Projektet syftar även till att öka kunskapen om platsförankring och skapa underlag för hur platsförankrade upplevelser kan utvecklas med hjälp av digitala lösningar.
Genom djupgående studier av två besöksnäringsplatser i Värmland, Långbans Gruvby och Vildmark i Värmland, skapas kunskap om platserna genom personliga intervjuer av besökare, lokalbefolkning, aktörer inom besöksnäring, historiska dokument, kartor etc och hur medieanvändning ser ut på plats. Vi fördjupar oss forskningsmässigt i platserna och tillför kunskap om olika perspektiv på platserna, olika berättelser, olika bilder och dimensioner. Vi skapar mötesplatser och en interaktion mellan forskning och ett antal utvalda företag inom besöksnäringen och IKT-sektor genom workshops, där utgångspunkten är kunskapen om platserna och hur detta kan förhöjas och förmedlas genom digitala lösningar. En eller flera prototyper utvecklas i samverkan mellan företag och forskare samt testas i faktiskt besöksmiljö. En fördjupning av forskningsläget och utvecklingen inom digitalisering och visualisering inom besöksnäringen genomförs inom projektet som totalt pågår under 18 månader.
http://bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan:
- Karlstads universitet
- Värmlands museum
- Vildmark i Värmland
- Sticky beat
Finansiär: Besöksnäringens Forsknings och Utvecklingsfond (BFUF), Region Värmland och Karlstads universitet
Projektledare: Lotta Braunerhielm
