SWEGIG
Jobbförmedlingsplattformar och medialisering i den svenska gig-ekonomin.
SWEGIG kombinerar arbetsvetenskap med medie- och kommunikationsvetenskap för att undersöka konsekvenserna av denna medialisering genom en fallstudie av användare och producenter av dessa digitala medieplattformar. Fokus ligger på hur medialiseringen skapar nya krav på arbetstagare och arbetsgivare och på hur anställningsrelationen påverkas av dessa nya jobbförmedlingsplattformar.

Företag som förmedlar tillfälliga jobb via webbplattformar och mobilappar – som exempelvis Bonsai,
Gigstr, Taskrunner och Yepstr har växt mycket snabbt i Sverige de senaste åren. Företagen marknadsför sig själva som en del av den så kallade gig-ekonomin, en ekonomi baserad på betalning för punktvisa arbetsinsatser istället för fasta anställningar. De presenterar sin verksamhet som en peer-to-peer-baserad modell för organisering av arbetslivet.
Centralt är att de också fungerar som digitala medieplattformar: de producerar webbsidor, appar och annat medieinnehåll. Dessutom uppmuntrar de användarna att skapa eget medieinnehåll, som exempelvis video-CV:s och de liknar sociala medier på så vis att man kan skapa en profil, dela ut ”likes”, etc. De skiljer sig därmed från andra förmedlingsföretag som till exempel Manpower, som inte använder den här typen av plattformar i Sverige. De skiljer sig också från andra gigekonomi-företag som Uber då de förmedlar arbeten inom flera servicesektorer snarare än bara en. Företagen är grundade och baserade i Sverige snarare än internationella aktörer som etablerat sig här.
Genom sina medieplattformar är dessa företag både exempel på och aktörer i en tilltagande medialisering av arbetslivet, där element som digitala CV:s med videoklipp och självmarknadsföring via sociala medier blir en del av den vardagliga arbetskontexten för unga ”giggare”. Arbetsvetenskapen har länge studerat trender som
individualisering, atypiska arbetskontrakt och ökad flexibilitet/prekaritet, men har ägnat mindre uppmärksamhet åt hur dessa processer samspelar med medialisering och nya plattformslogiker.
SWEGIG samarbetar med flera organisationer utanför universitetet och har en referensgrupp med representanter bl a från Arbetsförmedlingen, Konsumentverket, Konkurrensverket, Unionen, TCO, Kommunikationsbyrån Reformklubben, och Mångfaldsföretagarna. En viktig del av projektet är att producera briefingmaterial för dessa avnämare men även för andra organisationer och branschrepresentanter som är intresserade av projektets ämne och frågor. Denna projektsida kommer kontinuerligt uppdateras med länkar till dokument och projektpublikationer.
Finansiär: FORTE (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd).
www.forte.se
