Music Ecosystems Inner Scandinavia
Music Ecosystems Inner Scandinavia (EU/Interreg Sverige-Norge, 2018-21) är ett tvärdisciplinärt forsknings- och samverkansprojekt som bland annat vill utröna hur ny digital teknologi, i samspel med andra samhällstrender och sociala strukturer, villkorar musikanvändning och -upplevelser. Hur navigerar olika användargrupper, med olika sociodemografiska bakgrunder, i det digitala musiklandskapet? I vilken utsträckning upplever sig olika grupper av användare behärska digital musikteknologi? Vilka användargrupper exkluderas när musikupplevelser görs alltmer komplexa? Kritiska frågor om olika gruppers förutsättningar för musikanvändning och -upplevelser blir särskilt relevanta i ett medielandskap som i hög utsträckning bygger på föreställningar om den ”aktive användaren”.

Digitaliseringen är en av flera strukturerande krafter som påverkar hur människor idag tar till sig musik. Musikupplevelserna är i hög grad transmediala, vilket innebär att de produceras, distribueras och konsumeras över flera olika plattformar. Transmedial marknadsföring är idag en vanlig strategi hos musikbolag och aktörer som vill ”engagera” användaren i värdeskapande processer. En transmedial musikupplevelse kan exempelvis initieras via strömmad musik på Spotify, fortsätta genom bilder på Instagram, fördjupas genom musikvideos på Youtube och utmynna i ett fysiskt konsertbesök på en lokal pub där musiken upplevs live.
Dessutom görs musikupplevelser allt mer geomediala. Musikbranschen drar allt mer nytta av platskänslig teknologi – så kallad geomedia – för att bygga ”förstärkta” musikupplevelser och platser. Exempelvis kan en mobiltelefonapplikation leda användaren till en ”hemlig” releasefest eller låta dig lyssna på vissa låtar endast när du befinner dig på en specifik plats. Ett annat exempel är att Spotify genom den inbyggda gps-funktionen, tipsar användaren om ”konserter nära dig”. Musikbolag, sociala medier och andra kommersiella aktörer kapitaliserar på den användarmobilitet och, i förlängningen, -data, som trans- och geomediala upplevelser ger upphov till, samtidigt som användaren – om hen nyttjar teknologin ”rätt” – kan bli ”medskapare” av immersiva musikupplevelser.
Genom att studera olika användargruppers förutsättningar att tillgodogöra sig musik på nya digitala plattformar och på fysiska men digitaliserade platser kan MECO bidra med viktiga perspektiv på användarupplevelser i den trans- och geomediala eran. Dessa perspektiv kan i sin tur bli värdefulla verktyg i arbetet mot ett mer inkluderande musikliv i projektområdet Inre Skandinavien.
Finansiärer: Interreg Sverige-Norge, Europeiska Unionen, Karlstads universitet, Høgskolen i Innlandet, Studiefrämjandet, Arvika Kommun, Region Värmland, Hedmark Fylkeskommune.
