Steg 5: Administrativt stöd
Kontakta fakultetskansliet tidigt i processen för att diskutera och planera projektets eventuella behov av administrativt stöd. En kontakt bör helst tas redan när projektansökan utformas för att fakultetskansliet lättare ska kunna tillgodose behovet i tid. Tveka dock inte att kontakta fakultetskansliet även om projektet redan har beviljats.

Tänk även på att vissa finansiärer erbjuder möjligheten att ansöka om finansiering för administrativ personal.
Mängden administrativa uppgifter i ett projekt varierar beroende på projektets omfattning, innehåll och finansiär. Som projektledare kan du överväga administrativt stöd för uppgifter som till exempel att:
- Bevaka finansiärens administrativa regler och villkor
- Planera och följa upp projektets administrativa processer
- Följa upp tidsfrister och status avseende leveranser och milstolpar
- Administrera tidrapporter om det tillämpas
- Skrivstöd avseende administrativa (icke-forskningsrelaterade) rapporter
- Stöd vid intern- och externrapportering, till exempel insamling och sammanställning av information
- Mötesförberedelser och mötesanteckningar
- Arrangemang kring workshops och konferenser
Kontakta fakultetskansliet för mer information.
