Steg 4: The Funding and Tenders Portal (EU)
The Funding and Tenders Portal är ett ärendehanteringssystem för EU-ansökningar. I systemet hanteras främst projekt inom forsknings- och innovationsprogrammet Horizon men fler EU-program kommer att inkluderas.
I portalen kan du:
- Ansöka om finansieringsmöjligheter
- Finna information om pågående och kommande utlysningar
- Hantera dina bidrag
Skapa ditt användarkonto för att logga in på The Funding & Tenders portal
För att kunna skicka in en ansökan måste du först registrera dig för att få en EU-inloggning. Om du redan har en EU-inloggning ska den användas.
Organisationsinformation
När du förbereder en ansökan i systemet måste du fylla i PIC-nummer (Participant Identification Code) för Karlstads universitet. PIC är organisationens unika identifierare och kommer att användas som referens av kommissionen i alla interaktioner. Numret finner du via Inslaget.
Du måste också ange LEAR (Legal Entity Appointed Representative) och Account Administrator som kontakter för projektet. Utsedd LEAR för Karlstads universitet är Håkan Spjuth, avdelningschef för Grants and Innovation Office. Flera av de organisationsövergripande rollerna för Kau finns på GIO och forskare som avser att söka EU-medel bör i ett tidigt skede ta en kontakt.
Utsedda till Account Administrator och LSIGN (Legal Signatory) är:
Lotta Utterberg
Éamonn McCallion
James Lees
Anna Eriksson
Roller
Välj din roll: Huvudkontakt (Main Contact) eller kontaktperson (Contact).
Du väljer vanligtvis den högsta rollen (Main Contact för de flesta ansökningar) under det inledande skapandet av ansökan. Om du väljer rollen kontaktperson (eller en annan roll om utlysningen använder specifika roller), se till att lägga till toppnivårollen (Main Contact) i nästa steg innan du skickar in din ansökan.
När du väljer din organisation och det är ett validerat PIC kommer denna åtgärd att kommuniceras till LEAR via ett e-postmeddelande som skickas automatiskt. Detsamma gäller när du tar bort en validerad organisation från en ansökan.
Skapa budget och fyll i Intyg för externfinansierade projekt
Projektbudgeten måste upprättas i samråd med en ekonom. Du bör boka tid hos institutionens ekonom i god tid före sista ansökningsdag. Skicka all information om ansökan innan mötet. I samband med att projektbudgeten upprättas ska Intyg för externfinansierade projekt också fyllas i. Intyget skapas av ekonom i projektportalen i Raindance. När alla uppgifter är ifyllda signerar ekonomen intyget. Därefter signerar projektledaren samt ansvarar för att intyget signeras av prefekt, dekan och rektor.
Alla Horizon-projekt måste undertecknas av rektor, oavsett budgetbelopp. För arbetspaketen finns ett ömsesidigt beroende och ansvar partners emellan. Därmed kan alla partners riskera att finansiellt drabbas om en part inte uppnår tillfredsställande resultat i sitt åtagande. Det gäller även då ens egen del i projektet är liten i förhållande till helheten.
Rektors signatur
När intyg/SUHF-kalkyl har signerats av ekonom, projektledare, prefekt och dekan ansvarar projektledaren för att handlingarna (Intyg/SUHF-kalkyl) skickas till rektor för signering. Deadline är torsdag kl. 09.00 och signering sker måndag kl. 10.
Skicka in ansökan
Efter att ansökan har godkänts av rektor kan den skickas in via The Funding & Tenders Portal. Glöm inte att du också ska skicka alla relevanta dokument till diariet.
Beslut och utvärdering
När du får beslutet och utvärderingen, informera berörda personer, till exempel prefekt, ekonom samt andra projektdeltagare. Skicka beslutet och utvärderingen till diariet.