Checklista pre-award
Informationen nedan ger en sammanfattning av ansökningsfasen eller pre-award. Mer detaljerad vägledning för varje steg i processen finns i Forskarhandboken.
För att ansökan ska bli så bra som möjligt och att universitets rutiner och regler efterföljs se till följande:
- Kontrollera att du uppfyller ansökningskriterierna från finansiären.
- Informera prefekt och dekan om idén till forskningsprojekt och möjligheten till finansiering.
- Ta en tidig kontakt med ekonomen på din avdelning för att utarbeta en projektbudget. Observera att även Steg 1-ansökningar samt deltagande i andra universitets ansökningar också kräver en budget.
- Det rekommenderas att kontakta forskningsrådgivarna på Grants and Innovation Office för stöd under utformning av ansökan.
- Uppskatta kostnader för Open Access-publikationer. Kontakta Publiceringsstöd vid Biblioteket.
- Uppskatta kostnader för forskningskommunikation. Kontakta Kommunikationsavdelningen.
- Överväg eventuella immateriella rättigheter (IPR) som måste tas upp i ansökan. Kontakta innovationsrådgivarna på Grants and Innovation Office för support.
- Om finansiären kräver, utforma stödbrev eller Letter of intent. Kontakta prefekt, dekan eller Grants and Innovation Office för support.
- Se till att ansökan genomgår peer-review.
- Om behov finns för översättning eller språkgranskning av texter, kontakta ämnet engelska. Mer information finns i Steg 3, ”Skriv projektansökan”.
- Planera resurser för projektet och eventuell rekrytering. Kontakta prefekt och HR-specialist om rekrytering behövs.
- Kom ihåg att göra en riskbedömning om du planerar att investera i en databas, instrument eller annan utrustning. Kontakta skyddsombud eller informationssäkerhetsansvarig för rådgivning.
- Alla ansökningar om externa medel måste följas av ett ifyllt Intyg för externfinansierat projekt. Detta ska undertecknas enligt Arbets- och delegationsordningen. Mer information finns i Steg 4, ”Skicka in ansökan”.
- Om ansökan, enligt Arbets- och delegationsordningen, kräver rektors signatur ska du boka tid på rektors beslutsmöte. Kontakta rektors sekreterare.
- Skicka dokument kopplade till projektet till diariet, t.ex.
- ansökan
- intyg för externfinansierat projekt
- budget
- avtal med projektpartners
- datahanteringsplan.