Marknadsföring
Marknadsföring är aktiviteter, institutioner och processer för att skapa, kommunicera, leverera och utbyta erbjudanden som har värde för kunder, klienter, partners och samhället som helhet. Marknadsföring är således ett väldigt brett begrepp som omfattar komplexa problemställningar där förståelse för värde och nytta är centralt. Traditionellt delas marknadsföring upp i marknadsstrategi i konsumentbeteende. Konsumentbeteenden kan, förenklat sägas, handla om förståelse för kunden och hur kunden beter sig, medan strategiarbetet går ut på att utarbeta strategier och handlingssätt för att leverera värde på ett bättre sätt jämfört med konkurrenterna.
Utbildningarna inom marknadsföring vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet bygger på ovanstående beskrivning av ämnet. Utbildningarna syftar till att skapa förståelse för strategiska marknadsföringsfrågor, marknadsföringens roll i affärsutvecklingsprocessen samt skapa en nyanserad bild för de avvägningar som krävs för att ett företag ska överleva på lång sikt. De flesta som undervisar inom marknadsföring bedriver även egen forskning.