Disputation i pedagogiskt arbete
Emelie Johansson försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Rektorers professionella lärande som förändring i och för praktik"
Doktorsavhandling Emelie Johansson 2025:41
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
Trots rektors centrala roll i skolorganisationen är kunskapen om rektorers professionella lärande begränsad. I studier som fokuserat på rektorers professionella lärande framträder återkommande att kompetensutvecklingsinsatser sällan leder till förändring i rektorers dagliga yrkespraktik.
Avhandlingen utmanar traditionella synsätt på lärande som individuell kognitiv utveckling och fördjupar förståelsen för rektorers professionella lärande som praktikförändring. Studien tar utgångspunkt i en aktionsforskning där rektorer förändrar sina ledningspraktiker vad gäller att leda digitalisering i förskolan. Avhandlingens resultat lyfter fram tre centrala aspekter som särskilt betydelsefulla för förändringsprocessen och därmed betydelsefulla för rektorers professionella lärande:
- Hur lärande kan organiseras för att möjliggöra praktikförändring.
- Hur en processorienterad förståelse av tid bidrar till historisk medvetenhet om teknologi och sociala praktiker.
- Hur känslor fungerar som drivkraft i reflektion, utvärdering och kritisk granskning av det egna ledarskapet.
Avhandlingen bidrar med kunskap om hur rektorers lärande kan förstås som förändring i och för praktik – med implikationer för styrning, ledning, kollegialitet och professionell autonomi.
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Pia Skott, opponent, docent, Stockholms universitet
- Daniel Nordholm, betygsnämnd, docent, Uppsala universitet
- Marcia Håkansson Lindqvist, betygsnämnd, docent, Mittuniversitetet
- Jesper Haglund, betygsnämnd, docent, Karlstads universitet
Upplysningar
- Cathrine Andersson Busch
Telefon: 076-002 48 62
E-post: cathrine.andersson-busch@kau.se