Indien

Med stöd från CSL har några forskare och lärare på Kau samarbeten med skolor och forskare i Dharamsala i Indien. En del i detta är forskningsprojektet Språkliga utmaningar i diasporan. Mångkulturella perspektiv på litteracitet som fokuserar på olika perspektiv av språkliga utmaningar för den tibetanska minoritetsgrupp som lever i exil i Dharamsala. Syftet är att ytterligare fördjupa och sprida ämnesdidaktisk kunskap om språk, identitet och mångfald inom CSL och på lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Vårt samarbete innefattar också att lärarstudenter ska ges möjlighet att förlägga en mindre del av sin vfu och/eller skriva examensarbeten i Dharamsala.
Projektgruppens medlemmar
Christina Olin-Scheller (projektledare)
Liliann Byman Frisén
Susanne Duek
Camilla Grönvall Fransson
Annelie Johansson
Marie Wejrum
Artiklar
Marie Wejrum, Liliann Byman Frisén, Annelie K. Johansson, Christina Olin-Scheller och Camilla Grönvall Fransson.
Undervisningsstrategier i rörelse – tibetanska lärares arbete med argumentationsteknik i olika skolämnen. Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift,
Teaching strategies in motion – Tibetan teachers’ work with argumentation technique in different school subjects
Duek, S., Grönvall Fransson, C., Johansson, A. & Olin-Scheller, C. (2018). Den tibetanska argumentationstekniken – en alternativ retorik. Perez Priéto, H. & Fredholm, K. (red.), KAPET, Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift, (14) 1, s. 7−19. Tibetan Argumentation Technique – an Alternative Rhetoric
Studentarbeten
Johanna Bengtsson: Var har de gömt de indiska kvinnorna – En analys av svenska och indiska läromedel ur ett genusperspektiv
