Likvärdig bedömning/Equity in Assessment
Forskning om bedömarträning

Genom träning ska lärares bedömningar bli mer likvärdig. Sedan våren 2016 bedrivs vid Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL) ett forskningsprojekt om bedömarträning. Projektet heter Equity in Assessment (EQUA) och undersöker i vilken mån insatser som bedömarträning och sambedömning kan bidra till att göra lärares bedömning av elevers prestationer mer samstämmig.
Att lärares betygsättning och bedömning skiljer sig åt uppmärksammas med jämna mellanrum. I forskningen om bedömning är det väl känt och i medierna hävdas ibland att betyg är orättvisa och att bedömning av mer sammansatta uppgifter som skrivande och muntlighet skulle kunna liknas vid ett lotteri. Det senare är en överdrift, men samstämmighet mellan lärares bedömningar är viktigt både för tilltron till lärares kompetens och för utbildningssystemets legitimitet.
Ibland föreslås att man ska göra provuppgifter, exempelvis i nationella prov, mer lätträttade. En alternativ väg, som prövas i EQUA, är att träna lärare i att göra mer samstämmiga bedömningar. Den 9 januari redovisade projektgruppen preliminära resultat från studien för lärare som deltagit och för övriga intresserade.
I studien har lärare i svenska och engelska som del av en intervention fått bedömarträning. Samstämmighet i bedömningar av elevtexter och muntliga prestationer har mätts före och efter träningen. Resultaten visar att bedömarträningen haft goda effekter och att den är mer effektiv än sambedömning för att höja samstämmigheten.
Detta menar både forskarna och de deltagande lärarna är goda nyheter. En stor utmaning i sammanhanget är förstås hur liknande träning ska kunna ges till alla lärare på ett kostnadseffektivt och tidseffektivt sätt.
För frågor, kontakta Michael Tengberg, projektledare, michael.tengberg@kau.se, tel: 0702-698117
Forskningsgruppen
Projektet bedrivs vid Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL) på Karlstads universitet.
I gruppen ingår:
- Michael Tengberg, docent i pedagogiskt arbete (Karlstads universitet) (projektledare)
- Eric Borgström, fil.dr. i svenska språket (Örebro universitet och Karlstads universitet)
- Lena Lötmarker, fil.dr. i svenska språket (Karlstads universitet)
- Erica Sandlund, docent i engelska (Karlstads universitet)
- Gustaf Skar, fil.dr i utbildningsvetenskap (Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet)
- Pia Sundqvist, docent i engelska (Karlstads universitet)
Tidigare publikationer
Här finner du några tidigare studier av forskningsgruppens deltagare som handlar om prov och bedömning av elevers färdigheter i svenska och engelska.
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2021). Rating and reflecting: Displaying rater identities in collegial L2 English oral assessment. Multilingual Matters.
Tengberg, M. & Skar, G. (2016). Samstämmighet i lärares bedömning av nationella prov i läsförståelse. Nordic Journal of Literacy Research, 2, 1–18.
Sandlund, E. & Sundqvist. E. (2016). Equity in L2 English oral assessment: Criterion-based facts or works of fiction? Nordic Journal of English Studies 15(2), 113–131.
Sandlund, E., Sundqvist, P. & Nyroos, L. (2016). Testing L2 Talk: A review of research on second language oral proficiency testing. Language and Linguistics Compass, 10 (1), 14-29.
Tengberg, M. (2014). Att pröva elevers läsförmåga i årskurs nio. En analys av uppgiftkonstruktioner i det nationella provet i svenska, delprov A ”Att läsa och förstå”. Utbildning & Demokrati, 23(2), 109–132.
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2013). Diverging task orientations in L2 oral proficiency tests – a conversation analytic approach to participant understandings of pre-set discussion tasks. Nordic Journal of Modern Language Methodology, 2(1), 1-21.
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2012). ”But what can we learn from history” – om konsten att diskutera ”rätt” under det muntliga nationella provet i engelska. KAPET, 8(1), 45-66.
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2011). Managing task-related trouble in L2 oral proficiency tests: Contrasting interaction data and rater assessment. Novitas-ROYAL, 5(1), 91-120.
Sundqvist, P., Sandlund, E., Nyroos, L., & Wikström, P. (Under granskning). Standardized L2 oral tests: Challenges for test-takers, teachers, examiners, and test constructors.
