8 oktober, Mysteriet i munnens värld
"Vad kan vi göra för att bevara det friska i munnen? Vi låter barnen lösa mysteriet och bygga upp världen."
Charlotte Johansson och Nina Sundberg, universitetsadjunkter i oral hälsa
Tillsammans med universitetsadjunkterna Charlotte Johansson och Nina Sundbergs kunde över 120 barn utforska mysteriet i munnen vid den första omgången av Barnens universitet 2012.
Utrustade med plasthandskar och munsskydd ”loggar” barnen in i munnen. Det första de möter är en uppsättning tänder. Charlotte berättar att tänderna bland annat består av emalj, kroppens allra hårdast ämne. Tänderna besitter dessutom den fantastiska egenskapen att de kan reparera sig själva.
- Att se utsidan av tänderna är lätt, det är ju bara att le. Men hur ser vi insidan? frågar Nina och Charlotte publiken.
Många barn har idéer och till slut gissar någon rätt, "genom röntgenstrålning". Nina och Charlotte berättar att tänderna också kan hjälpa oss att bestämma ålder på människor.
Därefter är det dags att titta närmare på tungan. Charlotte förklarar att tungan är ett muskulärt organ och att en frisk tunga är färgad blekt rosa med små knottror, papiller, på. Dess uppgift är att forma maten så att vi lättare ska kunna svälja den. Dessutom hjälper den oss att forma ljud. Nina visar en bild som beskriver vilka delar av tungan som känner av vilka smaker: surt lång bak i kanterna, beskt långt bak i mitten, salt långt fram i kanterna, och sött i mitten av tungan.
- Varför måste vi ha spott? frågar Nina. Hon berättar att spott, eller saliv, har en viktig uppgift att hjälpa tänderna att reparera sig själva. Saliv innehåller mineraler som kan laga skador i en tand. Men hon poängterar även vikten av att borsta tänderna för att förebygga skador.
Charlotte och Nina presenterar något som kallas 3x2-modellen. Det är helt enkelt ett sätt för att enklare komma ihåg tandborstning. Man bör borsta tänderna två gånger per dag, med två cm fluortandkräm, i två minuter. Två minuter kan tyckas verka kort tid, men på två minuter hinner man mycket. Musik går igång i högtalarna och alla barn får dansa av sig all energi under två minuter.
Efter 45 minuter är det dags att avsluta. Barnen går därifrån, klokare än tidigare, och med sig får de även en tandborste.
- Välmående och livskvalitet påverkas bland annat av hur bra munnen mår. Därför tycker vi att detta är ett viktigt ämne att lära barnen mer om, avslutar Nina och Charlotte.