Martin Stolare, professor i historia
”Jag ser det som viktigt att vara medveten om de möjligheter men också begränsningar som kan finnas i rummet när man analyserar historiska processer.”

Martin Stolare var tidigt intresserad av historia och började fördjupa sig i ämnet direkt efter gymnasiet. Han bestämde sig för att utbilda sig till gymnasielärare och sökte sig, efter grundutbildningen vid dåvarande högskolan i Karlstad, ner till Göteborgs universitet, där han antogs som doktorand i historia. I samma veva fick han också möjlighet att undervisa som adjunkt på grundkurserna i historia i Karlstad. 2003 blev han lektor i historia vid Karlstads universitet.
Martin Stolare bedriver idag framförallt historiedidaktisk forskning. Han har dock varit aktiv inom flera historievetenskapliga områden.
- Min avhandling handlade om ett antal rörelser som var kritiska mot det samhälle de såg växa fram i Sverige i början av 1900-talet. De kan enkelt beskrivas som en typ av tidiga miljörörelser. Efter det har jag forskat kring utbildningshistoria och framförallt kring vilken roll folkbildning kan ha för ett samhälle. Just detta med lokala studier har kommit att intressera mig. Jag ser det som viktigt att vara medveten om de möjligheter men också begränsningar som kan finnas i rummet när man analyserar historiska processer. Under de senaste åren har jag närmat mig det historiedidaktiska fältet. Detta har varit naturligt eftersom jag hela tiden undervisat inom lärarutbildning och själv har en lärarutbildning. Som historiedidaktiker arbetar jag praktiknära, där jag tillsammans med lärare utvecklar undervisningen i skolan. Allt med syftet att stärka elevers möjligheter till lärande. I mina framtida projekt är ambitionen att förena historisk grundforskning med historiedidaktikens mer tillämpade inriktning.
Martin Stolare har också varit forskningsledare för Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, under åren 2014–2017. Han är förnärvarande en av ledarna för Research on Subject-specific Education, ROSE, en av de starka forskargrupperna vid Karlstads universitet. Detta är en forskargrupp där han jobbar sida vid sida med ämnesdidaktiska forskare från andra ämnen.
- Jag har hela tiden varit särskilt intresserad av detta med förändring. Hur man kan åstadkomma förändring. Detta dels genom att studera den utifrån, som hur sociala rörelser arbetar för att åstadkomma förändring. Dels som historiedidaktiker när jag försöker vara med att utveckla undervisningen på ett sådant sätt att eleverna lär sig mer när det står historia eller SO på skolschemat. Då blir jag själv en del av förändringsprocessen, vilket ställer särskilda krav på dig som forskare.
Martin Stolare bor i natursköna Molkom tillsammans med sin fru Kristina och barnen Åke, Edvin och Einar. När han inte skjutsar barnen på fotboll, innebandy och andra aktiviteter, snickrar han på familjens gamla trähus, ett arbete som aldrig tycks upphöra.
