Kau-kortet
Kau-kortet är ett personligt kort som fungerar som passerkort, lånekort och utskriftskort.

Kau-kortet är ett multifunktionellt kort som tagits fram för att öka säkerheten på universitet, underlätta vardagen för kortinnehavaren och effektivisera administrationen av kort. Kortet är personligt och innehåller ditt foto, namn och födelsedatum (ÅÅMMDD). Det är däremot inte giltigt som legitimation. Det finns i fyra utföranden som visar om du är student, anställd, extern eller gäst.
Observera: Är du anställd vid Karlstads universitet ansöker du om Kau-kortet genom universitetets interna sidor.
OBS! Fr.o.m. 27 september 2023 måste man vara inloggad på eduroam på plats på KAU för att kunna logga in i portalen och beställa kort, spärra eller byta kod.
FÖR STUDENTER SOM INTE HAR HAFT ETT Kau-KORT TIDIGARE
- Som studenten beställer du ditt kort i beställningsportalen.
- Logga in med ditt KauID och beställ Kau–kort.
- Meddela Välkomstcenter via e-mail att du har beställt ett Kau-kort. I mejlet bifogar du ett foto som tydligt visar ansiktet. Godkända filformat är JPG, PNG och BMP. Du får inte använda filter på fotot.
- E-postmeddelandet ska skickas från den e-postadress som finns registrerad i LADOK.
När Kau-kortet är klart så skickas det till din folkbokföringsadress. Om du inte bor på din folkbokföringsadress meddelar du Välkomstcenter detta i samband med att du skickar in ditt foto via e-mail.
BYTA KOD OCH SPÄRRA KORT
FÖR STUDENTER SOM HAR ETT KAU-KORT SEDAN TIDIGARE MEN BEHÖVER ETT NYTT
Du loggar in i beställningsportalen och spärrar kortet. Därefter beställer du ett nytt kort i samma portal. I detta fall behövs inte ett nytt fotografi skickas in. Kortet skickas till din folkbokföringsadress tillsammans med inbetalningsinformation – ett ersättningskort kostar 100kr.
Servicestationer
För att undvika köer och trängsel i samband med Covid-19 är servicestationerna tillsvidare stängda.
FAQ – Vanliga frågor om Kau-kortet – STUDENT
Måste jag ha ett Kau-kort?
Nej, det är helt frivilligt att ha ett Kau-kort. Universitetets entréer är öppna under dagtid och du kan ta dig till de flesta föreläsningssalar. Om du vill sitta här och plugga på kvällar/helger eller om det ingår vissa lab eller datasalar i din utbildning behöver du däremot ha ett.
Var kan jag komma in med mitt Kau-kort?
Tillträdena på ditt Kau-kort är kopplade till dina kursregistreringar. Passerkortsfunktionen är bara aktiv när du är registrerad på kurs, däremot kan du använda Kau-kortet som lånekort och printkort även om du inte skulle vara registrerad vid KAU någon läsperiod.
Alla registrerade studenter kommer in i huvudentréer, läsesalen vid biblioteket och idrottshallarna. Däremot enskilda korridorer, datasalar, lab etc beror på vilken kurs du läser.
Vilka tider kommer jag in med mitt Kau-kort?
Studenter kommer in från 06.00 t.o.m. 00.00 i alla universitets entréer. Till idrottshallarna gäller 06.00 tom 22.00 (mån-fre), 20.30 (lör) och 22.30 (sön). Enstaka helgdagar är universitetet helt stängt för studenter – detta annonseras på hemsidan. Undantag kan gälla för vissa utrymmen.
Personal kommer alltid in.
Mitt kort fungerar inte
Om det lyser rött efter du slagit din PIN-kod behöver du uppdatera PIN-koden. Det gör du genom att logga in i Kau-kortsportalen med ditt KauID.
Klicka sen på Autentiseringsuppgifter", välj "Active" och därefter knappen "Ändra pinkod". När du ändrat tar det cirka 15 minuter innan den nya koden fungerar.
Om det lyser rött direkt när du lägger kortet mot läsaren har du inte behörighet att komma in. Dubbelkolla att du är registrerad på dina kurser, och ta annars kontakt med Välkomstcenter – notera dörr och tid som du försökte komma in.
Om läsaren inte reagerar alls när du lägger kortet mot läsaren, kontakta Välkomstcenter.
Jag har glömt min PIN-kod
Du kan välja en ny PIN-kod genom att logga in i Kau-kortsportalen med ditt KauID.
Klicka sen på Autentiseringsuppgifter", välj "Active" och därefter knappen "Ändra pinkod". När du ändrat tar det cirka 15 minuter innan den nya koden fungerar.
Mitt kort är trasigt/försvunnet och jag behöver ett nytt
Du behöver först spärra ditt gamla kort. Detta gör du på webben genom att logga in i Kau-kortsportalen med ditt KauID.
Klicka sen på Autentiseringsuppgifter", välj "Active" och därefter knappen "Spärra kort".
När du spärrat kortet behöver du beställa ett nytt, detta gör du i Kau-kortsportalen under fliken ”Start”. Klicka på ”Beställ nytt kort”. Notera att du INTE behöver ta ett nytt foto vid beställning av ersättningskort, klicka bara ”Nästa” och ignorera det steget. Om du VILL ta ett nytt foto behöver du kontakta Välkomstcenter och vänta på bekräftelse från oss innan du beställer ditt nya kort.
Ett ersättningskort kostar 100 kr.
Jag har hittat mitt borttappade kort
Om du inte beställt ett nytt kort ännu kan du kontakta Välkomstcenter så kan vi lyfta spärren.
Jag har bytt namn
Ett namnbyte påverkar inte ditt Kau-korts funktion (gäller både för- och efternamn). Om du vill ha ett nytt kort med ditt nya namn behöver du först kontrollera att dina nya uppgifter förts över från Skatteverket – du kan fråga i Välkomstcenter. Sedan spärrar du ditt nuvarande kort och beställer ett nytt enligt ovan.
Notera att du INTE behöver ta ett nytt foto vid beställning av ersättningskort, klicka bara ”Nästa” och ignorera det steget. Om du VILL ta ett nytt foto behöver du kontakta Välkomstcenter och vänta på bekräftelse från oss innan du beställer ditt nya kort.
Du behöver inte betala kostnaden för ersättningskort vid namnbyte.
Jag har bytt personnummer
Ett personnummersbyte påverkar inte passerkorts- eller kopieringsfunktionen MEN det påverkar lånekortet. För att ditt kort skall fungera korrekt i biblioteket efter att du bytt personnummer behöver du spärra ditt gamla kort och beställa ett nytt enligt ovan.
Notera att du INTE behöver ta ett nytt foto vid beställning av ersättningskort, klicka bara ”Nästa” och ignorera det steget. Om du VILL ta ett nytt foto behöver du kontakta Välkomstcenter och vänta på bekräftelse från oss innan du beställer ditt nya kort.
Du behöver inte betala kostnaden för ersättningskort vid personnummersbyte.
