Kau-kortet
KAU-kortet är ett personligt kort som fungerar som passerkort, lånekort och utskriftskort.
Nyheter maj 2024: Ett större systembyte har genomförts där utseendet i beställningsportalen och även layouten på korten ändrades. De gamla korten påverkas dock inte alls av detta utan fortsätter att fungera precis som vanligt i det nya systemet!
Kau-kortet är ett multifunktionellt kort som används på plats på universitet som passerkort, lånekort och printkort. Det är INTE giltigt som legitimation, student-ID eller för att få tillgång till studentrabatter.
Kortet är personligt och innehåller ditt namn och födelsedatum (ÅÅMMDD). Det finns i fyra utföranden som visar om du är student, anställd, extern eller gäst.
Observera: Är du anställd vid Karlstads universitet ansöker du om Kau-kortet genom universitetets interna sidor.
FÖR STUDENTER SOM INTE HAR HAFT ETT KAU-KORT TIDIGARE
Som studenten beställer du ditt kort i beställningsportalen.
När KAU-kortet är klart så skickas det till din folkbokföringsadress. Om du inte bor på din folkbokföringsadress måste du meddela Välkomstcenter detta via e-mail i samband med att du beställer ditt kort! Ange adressen du vill att det skickas till istället. (valkomstcenter@kau.se) Studenter på Ingesund behöver inte meddela oss särskilt, utan era kort hanteras på plats på Ingesund och hämtas vanligtvis ut i receptionen.
AKTIVERA DITT KORT
När du fått hem kortet behöver det aktiveras innan du kan börja använda det. Aktiveringskoden får du i ett e-mail när kortet är postat, och när kortet sedan har kommit fram med posten loggar du in i portalen och anger aktiveringskoden – sedan kan du börja använda ditt kort.
BYTA PIN-KOD
För att kunna använda ditt kort i dörrläsarna och biblioteket behöver du kunna den 4-siffriga PIN-koden som du valde när du ansökte om kortet. Om du har glömt bort din PIN-kod kan du byta till en ny i portalen.
FÖR STUDENTER SOM HAFT ETT KAU-KORT SEDAN TIDIGARE MEN BEHÖVER ETT NYTT
Om du förlorat eller förstört ditt kort behöver du först spärra ditt gamla kort. Det gör du i beställningsportalen, och när det är gjort kan du beställa ett nytt kort i samma portal. Kortet skickas till din folkbokföringsadress tillsammans med inbetalningsinformation – ett ersättningskort kostar 100kr.
FAQ – Vanliga frågor om KAU-kortet – STUDENT
Måste jag ha ett KAU-kort?
Nej, det är helt frivilligt att ha ett KAU-kort. Universitetets entréer är öppna under dagtid och du kan ta dig till de flesta föreläsningssalar. Om du vill sitta här och plugga på kvällar/helger eller om det ingår vissa lab eller datasalar i din utbildning behöver du däremot ha ett.
Hur aktiverar jag mitt kort?
När KAU-kortet postades från universitetet (kan dröja från att du gjort din beställning) fick du ett bekräftelsemail med din aktiveringskod. Logga in i KAU-kortsportalen och gå till fliken KAU-kort. Där anger du aktiveringskoden.
Om du aldrig fick något mail, dubbelkolla att du har rätt e-mail angiven i Mitt KAU, och att det inte hamnat i skräpposten.
Om du förlorat mailat med din aktiveringskod kontakta valkomstcenter@kau.se så kan de hjälpa dig.
Om aktiveringskoden inte fungerat utan ditt kort blivit spärrat för att du angivit fel kod för många gånger, ta med kortet och legitimation och kom förbi Välkomstcenter så kan de lyfta spärren och aktivera kortet på plats.
Var kan jag komma in med mitt KAU-kort?
Tillträdena på ditt KAU-kort är kopplade till dina kursregistreringar. Passerkortsfunktionen är bara aktiv när du är registrerad på kurs, däremot kan du använda Kau-kortet som lånekort och printkort även om du inte skulle vara registrerad vid KAU någon läsperiod.
Alla registrerade studenter kommer in i huvudentréer, läsesalen vid biblioteket och idrottshallarna. Däremot enskilda korridorer, datasalar, lab etc beror på vilken kurs du läser.
Vilka tider kommer jag in med mitt Kau-kort?
Studenter kommer in från 06.00 t.o.m. 00.00 i alla universitets entréer. Till idrottshallarna gäller 06.00 tom 22.00 (mån-fre), 20.30 (lör) och 22.30 (sön). Enstaka helgdagar är universitetet helt stängt för studenter – detta annonseras på hemsidan. Undantag kan gälla för vissa utrymmen.
KAU City kommer studenter in i mån-fre kl. 08.00-20.00.
Personalbehörigheter avgörs av vilken institution man tillhör. Personal kommer in dygnet runt.
Mitt KAU-kort fungerar inte
Om det lyser rött efter du slagit din PIN-kod behöver du uppdatera PIN-koden. Det gör du genom att logga in i KAU-kortsportalen med ditt KAUID och gå till fliken ”Byt PIN-kod”. När du ändrat tar det cirka 15 minuter innan den nya koden fungerar.
Om det lyser rött direkt när du lägger kortet mot läsaren har du inte behörighet att komma in i den dörren. Dubbelkolla att du är registrerad på dina kurser, och ta annars kontakt med Välkomstcenter – notera dörr och tid som du försökte komma in. Notera att många mindre entréer och korridorer inte ingår i de allmänna behörigheterna utan är bara tillgängliga för de som läser kurser på de institutionerna.
Om läsaren inte reagerar alls när du lägger kortet mot läsaren, kontakta Välkomstcenter.
Om kortet inte fungerar för att låna böcker, kontakta Biblioteket.
Om kortet inte fungerar i skrivarna, kontakta Tryckeriet. (Notera att du måste ange ditt KauID och lösenord första gången du använder i skrivarna.)
Jag har glömt min PIN-kod
Du kan välja en ny PIN-kod genom att logga in i KAU-kortsportalen med ditt KauID. Din kod får inte vara i följd, och det får inte vara fyra likadana siffror.
Mitt kort är trasigt/försvunnet och jag behöver ett nytt
Du behöver först spärra ditt gamla kort. Detta gör du på webben genom att logga in i KAU-kortsportalen med ditt KauID. Gå till fliken ”KAU-kort”, där måste du först spärra ditt nuvarande kort innan det går att beställa ett nytt. Man kan bara kan ha ett aktivt kort i taget.
Ditt nya kort kommer att skickas till din folkbokföringsadress tillsammans med inbetalningsinformation.
Ett ersättningskort kostar 100 kr.
Jag har hittat mitt borttappade kort
Om du inte beställt ett nytt kort ännu kan du kontakta Välkomstcenter så kan vi lyfta spärren.
Jag har bytt namn
Ett namnbyte påverkar inte ditt KAU-korts funktion (gäller både för- och efternamn). Om du vill ha ett nytt kort med ditt nya namn behöver du först kontrollera att dina nya uppgifter förts över från Skatteverket – du kan fråga i Välkomstcenter. Sedan spärrar du ditt nuvarande kort och beställer ett nytt enligt ovan.
Du behöver inte betala kostnaden för ersättningskort vid namnbyte.
Jag har bytt personnummer
Ett personnummersbyte påverkar inte passerkorts- eller kopieringsfunktionen MEN det påverkar lånekortet. För att ditt kort skall fungera korrekt i biblioteket efter att du bytt personnummer behöver du spärra ditt gamla kort och beställa ett nytt enligt ovan.
Du behöver inte betala kostnaden för ersättningskort vid personnummersbyte.
Användaravtal
Användaravtalet för KAU-kortet finns under "Dokument" här på sidan.