Ledarskap och skolutveckling inom svensk kommunal vuxenutbildning, komvux

Den svenska kommunala vuxenutbildning, komvux, har många utmaningar. Trots dessa omständigheter är forskning i och om komvux utifrån ett skolutvecklingsperspektiv eftersatt och efterfrågad. Det här forskningsprojektet syftar till att belysa komvuxrektorers ledarskapspraktik och professionella lärande, och hur förutsättningarna ser ut för att bedriva lokal skolutveckling inom komvux olika kontexter.
Publikationer
Portfelt, I. & Mufic, J. (under utgivning). Rektor i komvux. I A. Fejes, K. Muhrman, & S. Nyström, (Red). Om vuxenutbildning och vuxnas studier. Studentlitteratur.
Portfelt, I. (2025). Principals’ influences on research-based education. The case of Swedish local municipal adult education institutions. European Journal of Education, 60(2), Artikel e70081. https://doi.org/10.1111/ejed.70081
Portfelt, I. (2024). Att leda lokal skolutveckling i komvux med aktionsforskande ansats. I O. Johansson & L. Svedberg (Red). Att leda mot skolans mål (s. 133–145]. Gleerups.
Portfelt, I. (2021). Komvuxrektorers professionella autonomi – frivillig eller påtvingad? I B. Ahlström, G. Berg, M. Håkansson Lindqvist & F. Sundh (Red.), Att jobba som rektor: Om rektorer som professionella yrkesutövare (s. 137-151). Studentlitteratur.
