Samverkanspraktiken vid initiering och genomförande av magisterkurser för skolledare inom en kommun
Den här studien genomförs inom ramen för magisterkurser som utvecklats i samverkan mellan en skolchef i en kommun 2023 och är således en uppdragsutbildning på avancerad nivå. Uppdragsutbildningen har utvecklats på ett sätt som möjliggör att skolledare får fokusera på att förbättra sitt pedagogiska ledarskap i relation till ett identifierat skolförbättringsområde, genom att använda aktionsforskning. Syftet med forskningsstudien är att följa samverkanspraktiken mellan Karlstads universitet som utbildningsorganisatörer och den kommunala skolchefen och skolledarna medan utbildningen initieras, genomförs och utvärderas. Forskningsresultat från Forssten Seiser och Portfelts (2022) studie om samverkanspraktiken mellan forskare och skolledare, utprövas och utvärderas i praktiken. Exempel på forskningsfrågor är;
- Vad händer när universitetet och en kommun initierar och fullföljer samverkan i uppdragsutbildningen?
- Hur framträder samverkanspraktiken?
- På vilka sätt överensstämmer framträdande samverkanspraktik med tidigare forskningsresultat?
- Hur kan avancerad utbildning för skolledare kopplat till deras lokala praktik förbättras utifrån resultaten av detta projekt?
Forskningsfrågor öppnar för olika teoretiska ramverk och deltagande av flera skolutvecklingsforskare.