Publikationer
Publikationer
Konferenser
Asplund, S.-B. & Ljung Egeland, B. (2024). Berättelser om rurala läspraktiker – då, nu och sen. 17: e konferensen om berättelseforskning, 23–24 november 2024, Linköpings universitet.
Asplund, S-B. & Ljung Egeland, B. (2024). Making local reading practices visible in vocational education. Experiences from three generations of (rural) working-class males. In NordYrk Conference 2024, Evolving VET: Navigating traditions and transformations, 3-5 June, University of Iceland in Reykjavik [online]
Asplund, S.-B., Ljung Egeland, B., Stolare, M., & Bladh, G. (2023). Arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker. Kontinuitet och förändring över generationer. 16: e konferensen om berättelseforskning, 23–24 november, Karlstads universitet.
Populärvetenskapliga publikationer
Asplund, S-B. (2025). Pojkars läsning erkänns inte som viktig i skolan. Svenskläraren. Tidskrift för svenskundervisning. Nr 1 2025 (årgång 70).
Inbjudna presentationer/föredrag
Asplund, S-B. (2025). När pojkar och män i skogsbygd läser – några nedslag. Föredrag för Sol i Värmland, Karlstads universitet, Karlstad, 2025 03 22
Asplund, S-B. (2025). Jakttidningar, sprängskisser och westernböcker. Om rurala arbetarmän och deras läspraktiker. Föredrag, Seminarium för litteraturvetenskap, Karlstads universitet, Karlstad, 2025 05 14
Ljung Egeland, B. (2025). Narrative learning. Life skills and sense of belonging. Keynote, EUGLOH Conference on Collaborative Research, Education and Practice Promoting Wellbeing and Growth, Universitetet i Tromsø, 7-11 april 2025
Török, A., Asplund, S-B., Assaad, G., Waitos, S., & Nordberg, M. (2025). Killars läsning. Panelsamtal på Folk och Kultur (i samarbete med Kulturrådet), Konsertsalen, Scenkonst Sörmland, Eskilstuna, 2025 02 07
Asplund, S-B., & Ljung Egeland, B. (2024). Pojkar och män på landsbygden och deras relation till läsning – erfarenheter från några forskningsprojekt. Föredrag för kommundirektörer i Värmland, Karlstads universitet, Karlstad 2024 12 10
Asplund, S-B., & Ljung Egeland, B. (2024). Pojkar och män i skogsbygd. Några iakttagelser. Föredrag för bibliotekschefer och verksamhetsutvecklare från Region Värmland, Karlstads stadsbibliotek, Karlstad 2024 10 24
Asplund, S-B. (2024). Pojkar, läsning och plats. Föredrag för lärare, bibliotekspersonal och forskare som driver forskningsprojektet ”Rum för utveckling? Skolbibliotek i grundskolan”, Karlstads universitet, Karlstad 2024 05 22.
Corbett, M., & Asplund, S-B. (2023). Rural boys’ and men’s literacy practices. A dialogue. Permanent Seminar of Educational Innovation, Leadership and Literacy (SIELL). Guadalaraja, Mexico, May 22th 2023 [online]