Aktuellt
-
Under vecka 21 2024 har vi haft två projektmöten (20 maj samt 22 maj) där vi gästats av professor Molly Andrews, Honorary Professor of Political Psychology at the Social Research Institute, University College London. Andrews har lång erfarenhet av att bedriva forskning med en narrativ ansats och hon är bl.a. medförfattare till ett flertal metodböcker om narrativ forskning, bland annat Doing narrative research (2013) och What is narrative research? (2014). 2007 publicerade hon Shaping history. Narratives of political change som kan betecknas som ett standardverk inom genren. Under våra projektmöten har vi förutom att vi har presenterat projektet som sådant och preliminära resultat, haft möjlighet att på djupet diskutera teoretiska och metodologiska frågor som rör vårt specifika projekt tillsammans med Andrews.
För några månader sedan fick vi en förfrågan från forskare från Karlstads universitet som driver det praktiknära forskningsprojektet ”Rum för utveckling? Skolbibliotek i grundskolan” om vi ville ansluta till en av deras träffar och berätta om vår forskning för de lärare och bibliotekarier som deltar i projektet. ”Rum för utveckling? Skolbibliotek i grundskolan” syftar bland annat till att fördjupa förståelsen för hur lärare och skolbiblioteksansvariga kan samverka i olika läsfrämjande aktiviteter. Måndag den 20 maj 2024 fick vi så möjlighet att träffa såväl medverkande lärare som bibliotekspersonal och forskare och berätta om vårt projekt.
-
I dagarna har professor Michael Corbett, Acadia University i Kanada besökt projektgruppen och i måndags hade vi ett intensivt och produktivt projektmöte. Corbett ingår i vår internationella referensgrupp och som vi berättat tidigare hör Corbett till en av de ledande forskarna som intresserar sig för frågor som rör ruralitet, skola och litteracitet. (juni 2023)
-
Den 8-10 maj 2023 arrangerades den 17:e TEPE-konferensen (Teacher Education Policy in Europe Conference) vid Karlstads universitet. Flera av projektmedlemmarna har varit engagerade i konferensen med presentationer från olika projekt och Martin Stolare var också en av konferensens keynote speaker. I samband med att vi presenterade resultat från vår forskning om rurala läspraktiker passade vi även på att berätta om vårt RJ-projekt som vi kommer att starta upp i höst. Vi har dock inte varit sysslolösa då vi bland annat arbetat med ansökan till Etikprövningsmyndigheten och utvecklat vår datahanteringsplan. Arbetet med detta har gått bra och vi har nu allt på plats för att kunna sätta igång projektet - på riktigt. Det ser vi fram emot!
-
Frågor som rör rurala läspraktiker är något som uppmärksammats internationellt allt mer under senare tid. Michael Corbett, Acadia University i Kanada, hör till en av de forskare vars forskning om rurala litteraciteter rönt stort intresse. Corbett står bland annat bakom böcker som Learning to Leave: The Irony of Schooling in a Coastal Community (2007), Rural Teacher Education: Connecting Land and People (2020) och Rethinking Rural Literacies. Transnational Perspectives (2013). I maj 2023 kommer vårt projekt att uppmärksammas på en literacykonferens i Mexico. Stig-Börje Asplund har blivit inbjuden av Corbett att delta på konferensen där Corbett och Asplund kommer att föra ett samtal – via Zoom - om pojkar, män och rurala litteraciteter. Här kan man se en flyer: SIELL2023
-
Karlstad universitet uppmärksammar vårt projekt. Här kan man läsa mer:
https://www.kau.se/nyheter/halla-dar-stig-borje-asplund-projektledare-och-docent-i-pedagogiskt-arbete