Övriga vetenskapliga publikationer

2025
Carlman, P., & Kasslert, K. (2025). Innebandy Flex–sänkta trösklar med nya spelformer (Rapport Karlstad University Studies 2025:25). Karlstad University. kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1955915/FULLTEXT01.pdf
Hedenborg, S., Torell Palmquist, G., Sätre, A., Andersson P., & Radmann A. (2025) Måste man köra bil för att komma till stallet? Hästnäringens behov av transporter. Idrottsforum.org. https://idrottsforum.org/hedenborgetal250609/
2024
Carlman, P, & Hjalmarsson, M. (2024). Perspektiv på idrott, rörelse och fysisk aktivitet för yngre barn i fritidshem och skola. Studentlitteratur.
2023
Hedenborg, S., Kronborg, M., Sätre, A., Radmann, A., Thorell Palmquist, G., & Andersson, P. (2023) Hästsportens miljöarbete: Viljan finns – men också stora utmaningar. Idrottsforum.org. https://idrottsforum.org/hedenborgetal231024/
Hedenborg, S., Thorell Palmquist, G., Rosén A & Solenes, O. (2023) ’Dilemmatic spaces’ och föräldrars deltagande i ridskolornas verksamhet för de yngre barnen. Idrottsforum.org. https://idrottsforum.org/wp-content/uploads/2023/05/hedenborgetal230510.pdf
Högman, J., Wagnsson, S., & Bellander, S. (2023). På lånad tid: Fritidsbankens betydelse för barn och ungas fritid. In J.R. Norberg, C. Dartsch Nilsson, & J. Pihlblad (Eds.), Idrott och segregation. Om idrottens roll i ett ojämlikt samhälle (2023:2) (s. 47-71). Centrum för idrottsforskning. https://centrumforidrottsforskning.se/sites/default/files/2023-04/Idrott%20och%20segregation_om%20idrottens%20roll%20i%20ett%20oj%C3%A4mlikt%20samh%C3%A4lle__0.pdf (Ingår i 2023 års uppföljning av statens stöd till idrotten)
2022
Hedenborg, S., Andersson, P., Beames, S., Radmann, A., & Torell Palmquist, G. (2022) Riding Schools as Future Learning Centers for an Environmentally Just Equine Sector and Broader Society. Idrottsforum.org.https://idrottsforum.org/feature-hedenborgetal220302/
2021
Hedenborg, S., Torell Palmquist, G., & Rosén, A. (2021). Vad gjorde de svenska ridskolorna med ridsporten? Idrott, historia & samhälle. Svenska Idrottshistoriska föreningens årsskrift 2021.
Wagnsson, S., Gustafsson, H., Libäck, J., & Podlog, L. (2021). Åtgärderna som får fler tonårstjejer att stanna i idrotten. Centrum för Idrottsforskning. https://www.idrottsforskning.se/atgarderna-som-far-fler-tonarstjejer-att-stanna-i-idrotten/
2020
Hedenborg, S., Rosén, A., Thorell Palmquist, G., Solenes, O., & Fiskergård Werner, G. (2020) Bland knattar och minisar Ridskolornas verksamhet för de allra yngsta. Idrottsforum.org. https://idrottsforum.org/wp-content/uploads/2020/10/hedenborgetal201015.pdf
Svensson, M., Gustafsson, H., & Wagnsson, S (2020). Motiverande samtal för lärande och utveckling. In M.-M. Sternudd Groth, & M. Evermark (Eds.), Skolutveckling via samtal. Studentlitteratur.
