Begåvade elever inom inkluderande utbildning: En finsk perspektiv
Professor Kirsi Tirri Helsingfors universitet, Finland
Finland är känt som ett föredöme inom utbildning med höga resultat för elever i PISA-studier och en god lärarutbildning. Inkluderande utbildning, integrerat lärande i läroplanen och digitalt lärande är exempel på aktuella innovationer inom den finska utbildningen. Det finska utbildningssystemet bygger på inkludering, jämlikhet och rättvisa. Lärare har stor frihet i skolorna att utveckla läroplanen för sina elever och använda olika undervisningsmetoder i sin undervisning. I denna föreläsning kommer jag att diskutera hur begåvade elever erkänns inom finsk inkluderande utbildning. Jag kommer att ge några exempel på hur differentiering av utbildning har använts i finsk grund- och sekundärutbildning för att erbjuda utmaningar för begåvade elever. Jag kommer också att diskutera frågor relaterade till icke-infödda begåvade elever och till de begåvade elever som inte klarar sig i inkluderande utbildning och behöver andra utbildningsalternativ. Den etiska naturen hos utbildningen betonas med målet att utveckla transformationell begåvning bland begåvade elever och hjälpa dem att kombinera excellens och etik i sina liv.