Att utmana elever genom problemlösning

I över ett decennium har jag forskat om de möjligheter och tillfällen som erbjuds när man möter matematik genom problemlösning vid skolstarten. Till en början testade vi sätt att implementera problemlösning i en miljö där eleverna ännu inte kunde läsa eller skriva. Vi fokuserade snart på den matematik som kunde erbjudas i sådana miljöer och aktiviteter inom kombinatorik, sannolikhet, rumslig medvetenhet och andra matematiska områden utforskades och implementerades. Digitala resurser utvecklades och testades och nyligen har vi breddat vårt perspektiv på problemlösning genom att inkludera problemformulering i våra aktiviteter. Trots ett ospecifikt fokus på begåvade elever i dessa olika faser blev dessa elever tydligt synliga och framträdande. Miljön för problemlösning och problemformulering verkade erbjuda lärandemöjligheter där begåvade elever stimulerades och utmanade sig själva till sin fulla kapacitet. I den här presentationen kommer jag kort att beskriva projektet och ge exempel på de aktiviteter som användes och de lösningar som eleverna gav. Specifika aspekter av problemlösning kommer att utforskas i relation till behoven hos begåvade elever och en möjlig väg framåt kommer att beskrivas.
