Steg 6: Upphovsrätt och andra immateriella rättigheter
Genom att skydda din forskningspublikation eller innovativa idé kan du öka värdet på den. Det blir också lättare för andra att förstå och hantera den. Spårbarheten ökar, vilket gör det lättare att visa "impact" från en forskningsmiljö.
- Upphovsrätt
- Varumärken
- Designskydd
- Patent
- Övriga skyddsformer

En innovativ idé eller skapelse kan skyddas på många olika sätt. Som forskare, student och övrig anställd finns det särskilda medel som du kan ansöka om för att skydda din innovativa idé. Det är dock viktigt att komma ihåg att det ofta bara är i de första stegen som sådana medel kan användas. Grants and Innovation Office kan hjälpa dig att få sådana medel.
Användning av patent för skydd av tekniska lösningar (uppfinningar) är välkänt, men det finns två andra former av skydd registrerade hos PRV (Patent- och registreringsverket), nämligen design och varumärkesskydd. Ofta är den mest effektiva metoden för att skydda en idé att kombinera de olika formerna av skydd. Dessutom bör det noteras att företagsnamn och domännamn också bör registreras, och att det bästa skyddet ibland är att hålla idén hemlig. I det här avsnittet kan du läsa mer om de olika formerna av skydd.
Upphovsrätt
Som forskare har du rätt att avgöra hur dina forskningspublikationer kan användas. Upphovsrätten består av två komponenter: ekonomiska och ideella rättigheter. Ekonomiska rättigheter ger skaparen av ett verk att publicera eller sprida det aktuella verket. Om du inte väljer att publicera med öppen tillgång (se Steg 6: Sprid forskningsresultaten) överförs ofta de ekonomiska rättigheterna till förläggarna när arbetet publiceras i akademiska tidskrifter eller böcker. Ideella rättigheter innebär att användare av ett verk måste erkänna upphovsrättsinnehavaren när de citerar ett verk. Upphovsmannen har också rätt att motsätta sig ändringar av verket.
Publikationsavtal
Användningsvillkor anges i ett publiceringsavtal som du förväntas skriva under innan ditt arbete publiceras. Det är viktigt att läsa avtalet noggrant innan du undertecknar det. Det finns ett antal internationella avtalsmallar, som till exempel SPARC-författarens tillägg, som kan hjälpa dig att skapa ditt eget tillägg till publiceringsavtalet i enlighet med dina behov.
Öppen tillgång
Genom att publicera med öppen tillgång kan du behålla upphovsrätten och rätten att bestämma användningen av ditt material, samtidigt som du uppfyller finansiärens krav. Använd SHERPA/RoMEO-tjänsten för att se förlagens riktlinjer och olika alternativ för öppen åtkomst.
Användning av andras material
Som forskare och upphovsrättsinnehavare har du rätt att använda material producerat av andra, under vissa villkor. Bilder, fotografier, illustrationer, tabeller etc. är skyddade av upphovsrätt och det är viktigt att få nödvändigt tillstånd om du använder material som producerats av andra i din publikation.
Creative commons licenser
Creative Commons (CC) är ett licenssystem som anger användningen av vetenskapliga publikationer och annat elektroniskt publicerat material. Licensen anger tydligt användarnas rättigheter och begränsningar. Många forskningsfinansiärer kräver att den forskning de finansierar ska publiceras med öppen tillgång och med en så kallad CC BY-licens. CC BY-licenser hjälper författarna att behålla upphovsrätten samtidigt som de tillåter andra att kopiera, distribuera och bygga vidare på sitt arbete. Varje Creative Commons-licens säkerställer också att licensgivare får erkännande för sitt arbete.
Andra immateriella rättigheter
En innovativ idé eller skapelse kan skyddas på många olika sätt. Som forskare, student och i vissa fall övriga anställda finns det särskilda medel som du kan ansöka om för att skydda din innovativa idé. Det är dock viktigt att komma ihåg att det ofta bara är i de första stegen som sådana medel kan användas. Grants and Innovation Office kan hjälpa dig att få sådana medel.
Användning av patent för skydd av tekniska lösningar (uppfinningar) är välkänt, men det finns två andra former av skydd registrerade hos PRV (Patent- och registreringsverket), nämligen design och varumärkesskydd. Ofta är den mest effektiva metoden för att skydda en idé att kombinera de olika formerna av skydd. Dessutom bör det noteras att företagsnamn och domännamn också bör registreras, och att det bästa skyddet ibland är att hålla idén hemlig. I det här avsnittet kan du läsa mer om de olika formerna av skydd.
Varumärken
Vad är ett varumärke?
Varumärkesskydd ger dig den enskilda innehavaren rätten att använda varumärket som kännetecken för de varor och tjänster som du erbjuder i ditt företag. Varumärket täcker mycket mer än en logotyp. Du kan spela in ordbilden, sifferkombinationer, ljud, paroler och mer. Ett varumärke kan användas för att skydda (och ge spårbarhet), till exempel namnet på en metod, namnet på en undersökningstyp eller en symbol som identifierar en viss e-tjänst.
Skyddet täcker den klass (eller klasser) du har sökt skydd inom, vilket innebär att skyddet gäller den typ av produkt / tjänst som du levererar. Till skillnad från patent, som har en begränsad tid för skydd av uppfinningar, har ett varumärke, som förnyas vart tionde år, ingen sådan begränsning i skyddet.
Söker du efter fler svar som: Hur mycket är ett märke värt ? Hur ansöker jag om varumärkesskydd ? Vad betyder symbolerna ™ och ®? Vad kostar det att ansöka om varumärkesskydd? mm.
Kontakta Grants and Innovation Office eller gå till PRVs (Patent- och registreringsverkets) hemsida.
Designskydd (Mönsterskydd)
Vad täcker designskyddet?
Designskydd, även känd som mönsterskydd, omfattar utseendet på en produkt och ger innehavaren exklusiva rättigheter till dess unika design. Produktens funktion är således inte skyddad av designskyddet. Liksom patentet och varumärket är designen också en immateriell tillgång som kan säljas. Designskydd kan göra det enklare att hitta investerare och partners eftersom det visar att det finns en registrerad exklusiv rätt som gör det svårare för andra att plagiera produkten.
Söker du efter fler svar som: Hur ansöker jag om designskydd ? Vad kostar det att söka designskydd? mm.
Kontakta Grants and Innovation Office eller gå till PRVs (Patent- och registreringsverkets) hemsida.
Patent
Vad är patent?
Patentet skyddar tekniska lösningar på problem. Patentet ger dig ensamrättens rättigheter att utnyttja uppfinningen. Detta innebär att ingen annan kan tjäna pengar på uppfinningen genom att till exempel tillverka, sälja eller importera utan ditt tillstånd.
Ett patent är en tillgång som kan säljas, bytas och överföras. Du kan också licensera rätten att använda patentet. Patentet är också ett strategiskt instrument som kan användas i jakten på investerare eller kommersiella partners. Det kommersiella värdet beror på marknaden för den tekniska lösningen.
Vad är patenterbart?
En teknisk lösning är patenterbar om den:
- Är en nyhet för allmänheten. Detta är ett viktigt kriterium. Lösningen får inte presenteras muntligt eller skriftligt, utom inom den relevanta forskarhögskolan eller för en rådgivare / annan aktör som omfattas av konfidentialitet. Observera att nyhetsvärdet förloras om den tekniska lösningen har publicerats i en tidning eller presenterats vid en konferens, som en affisch eller under ett seminarium.
- Har uppfinningshöjd, det vill säga tekniken skiljer sig avsevärt från vad som är känt. Således kommer det inte att vara uppenbart för den "skickliga hantverkaren" att komma till samma uppfinning.
- Kan appliceras industriellt, vilket innebär att lösningen ska vara reproducerbar och ha en teknisk effekt.
Söker du efter fler svar som: Hur länge gäller ett patent ? Finns det några motsägelser mellan en forskare mellan publicering och patentering? Vad ska jag tänka på innan patent ? Vem äger patentet ? Vad är ett patent och hur det finansieras ? mm.
Kontakta Grants and Innovation Office eller gå till PRVs (Patent- och registreringsverkets) hemsida.
Andra former av skydd
Företags- och domännamn
Kom ihåg att du också kan skydda domännamnet och företagsnamnet. Innan du väljer ett företagsnamn eller infoga namnet på deras produkt / dess erbjudande ska du alltid kontrollera att ett lämpligt domännamn och domän är gratis. Det har ingen rätt till ett visst domännamn bara för att du har registrerat det som ett varumärke. Det kan vara strategiskt fördelaktigt att registrera domännamnet i flera domäner, t.ex. .se och .com
Företagsnamnet är registrerat hos Bolagsverket. En viktig tumregel är att namnet gör det möjligt att särskilja ditt företag från andra företag, organisationer och varumärken. Namnet gör det lättare för kunder och andra att hitta ditt företag.
Affärshemlighet
Ibland är det bästa försvaret att hålla lösningen hemlig med stöd av lagen om skydd för företagshemligheter (1990: 409). Lagen kan förhindra att anställda och andra sprider information om verksamhetsförhållandena som är avsedda att orsaka konkurrensskador.
