Anna Mogren
Forskning
Mitt forskningsområde handlar om lärande för hållbar utveckling och skolans organisation och ledarskap. Jag har i mitt avhandlingsarbete studerat skolor som arbetat underlägger tid med hållbarhetsperspektivet och kommit fram till några centrala utvecklingsområden som rektorer ägnar sig åt vid dessa skolor. I mina studier använder jag forskning som handlar om skolförbättring och skolutveckling i ett perspektiv av lärande för hållbar utveckling. Jag har operationaliserat Scherps teoretiska modell för skolutveckling för att öka förståelsen för kvalitet i utbildning på skolor som arbetar aktivt med lärande för hållbar utveckling. Efter mitt avhandlingsarbete deltar jag i en uppföljningsstudie av ett större kommunalt utvecklingsprojekt. Projektet har studerats på olika nivåer, elever, lärare, facillitatörer, samt skolans rektorer. Jag har ägnat ett speciellt intresse åt faktorer som gör att nya utbildningspespektiv får fäste i skolans organisation. Försök att implementera nya utbildningsperspektiv som blir flyktiga eller som rinner ut i sanden har också studerats för att förstå vilka mekanismer som hindrar implementeringsprocesser kring lärande för hållbar utveckling.
Vid Institutionen för pedagogiska studier finns en forskningsgrupp som ägnar sig åt begreppet Agency i utbildningssammanhang tillsammans med flera andra lärosäten i norden. Göteborgs universitet leder arbetet. Jag är engagerad i gruppen.
Undervisning
Jag undervisar inom FFR (Fortbildning för rektorer) som är en fortbildning för de rektorer som genomgått det obligatoriska Rektorsprogrammet samt inom Universptetspedagogiska enheten där jag ansvarar för kurser inom hållbarhet och högre utbildning.
Samverkan
Jag samverkar i både nationella och internationella forsknignsnätverk.
-
EERA's ESE international research network 30 contributing effectively to EERA / ECER conferences and other activities
-
Forskningscentret SMEER - Science, Mathematics and Engineering Education Research at Karlstad university https://www.kau.se/smeer
-
SOL forskningsgrupp (Skolutveckling, Organisation och Ledarskap) vid Karlstads universitet https://www.kau.se/en/sol/research-group-sol/about-sol
- Nordiska nätverket för miljö- och hållbarhetsutbildning https://www.oru.se/forskning/forskningsmiljoer/hs/esergo/nordiskt-forskningsnatverk-for-miljo--och-hallbarhetsutbildning/
Biografi
Jag är legitimerad lärare och har arbetat med frågor om globala och hållbara frågor i utbildning under hela min karriär. Parallellt med lärarjobb har jag haft uppdrag för olika svenska myndighet med utbildningsuppdrag. Internationella Programkontoret, Myndigheten för skolutveckling, Skolverket, Skolinspektionen, Sida och Universitets och högskolerådet samt Universitetskanslerämbetet är några exempel.
Under 25 år var jag med och utvecklade verksamheten Den globala skolan som verkade som resurs för utvecklingsarbete med fokus på hållbarhetsfrågor. Detta uppdrag omfattade ett stort antal kommunutvecklingsarbeten och samverkan med enskilda organisation och regioner. Jag har haft ansvar för över 500 fortbildande insatser nationellt. Jag disputerade 2019 och har sedan dess varit verksam vid Karlstads universitet på ämnet Pedagogiskt arbete.
Jag bor på Kinnekulle i Västra Götaland och har mina rötter här. Efter diverse utlandsuppdrag återkommer jag alltid hit.
Utvalda publikationer
Verhelst, D., Mogren, A., Boeve de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2024) Getting to a whole school approach. Lessons from school effectiveness and school improvement in ESD research. In I. Eikeland, B. Bjønness, A. Sinnes & A.Wals (Eds.), Whole School Approaches to Sustainable Development: Principles, Practices and Prospects. Springer book production
Gericke, N., Forssten Seiser A., Mogren, A., Berglund, T. & Olsson, D. (2024) How to institutionalize a whole school approach to ESD. In I. Eikeland, B. Bjønness, A. Sinnes & A.Wals (Eds.), Whole School Approaches to Sustainable Development: Principles, Practices and Prospects. Springer book production
Mogren, A. (2024) Book review: Rethinking education for sustainable development: Research, policy and practice. Radhika Iyengar and Ozge Karadag Caman (Eds). International Review of Education. Bloomsbury Academic, London, 2023, 208 pp. ISBN 978-1-3502-5612-5 (hbk), ISBN 978-1-3502-5616-3 (pbk), ISBN 978-1-3502-5614-9 (eBook), ISBN 978- 1-3502-5613-2 (ePDF) https://doi.org/10.1007/s11159-024-10065-x
Forssten Seiser, A., Mogren, A., Gericke, N., Berglund, T., & Olsson, D. (2022). Developing school leading guidelines facilitating a whole school approach to education for sustainable development. Environmental Education Research, 1-23.
Finnveden, G., Friman, E., Mogren, A., Palmer, H., Sund, P., Carstedt, G., ... & Svärd, L. (2020). Evaluation of integration of sustainable development in higher education in Sweden. International Journal of Sustainability in Higher Education.
Mogren, A., & Gericke, N. (2019). School leaders’ experiences of implementing education for sustainable development—Anchoring the transformative perspective. Sustainability, 11(12), 3343.
Mogren, A. (2019). Guiding principles of transformative education for sustainable development in local school organisations: Investigating whole school approaches through a school improvement lens (Doctoral dissertation, Karlstad university).
Mogren, A., Gericke, N., & Scherp, H. Å. (2019). Whole school approaches to education for sustainable development: A model that links to school improvement. Environmental education research, 25(4), 508-531.
Grice, M., Mogren, A., Grantz, H., & Gericke, N. (2018). Kompetenser för lärare inom utbildning för hållbar utveckling–konstruktion av ett enkätinstrument. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(3-4), 262-289.
Popular science contributions
Ulf Leo; Anna Mogren // Att leda för hållbar utveckling, del 6 i Skolverkets modulmaterial
Leda förändring/publiceras mars 2020 / internetbaserat kompetensutvecklingsmaterial för skolans ledare.https://larportalen.skolverket.se/#/modul/6-styrningledning/ Alla%20skolformer/602-Leda-forandring/del_06/
Publikationer
- Dries Verhelst, Anna Mogren, Jelle Boeve-de Pauw, Peter Van Petegem, 2024
- Niklas Gericke, Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, Teresa Berglund, Daniel Olsson, 2024
- Niklas Gericke, Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, Teresa Berglund, Daniel Olsson, 2024
- Anna Mogren, 2024
- Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, 2024
- Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, Teresa Berglund, Niklas Gericke, Daniel Olsson, 2023
- Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, Niklas Gericke, Teresa Berglund, Daniel Olsson, 2023
- Teresa Berglund, Niklas Gericke, Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, Daniel Olsson, 2023
- Anna Mogren, Anette Forssten Seiser, Niklas Gericke, Teresa Berglund, Daniel Olsson, 2023
- Anna Mogren, Anette Forssten Seiser, Niklas Gericke, Teresa Berglund, Daniel Olsson, 2023
- Teresa Berglund, Niklas Gericke, Anette Forssten Seiser, Anna Mogren, Daniel Olsson, 2023
- Anna Mogren, Anette Forssten Seiser, Niklas Gericke, Teresa Berglund, Daniel Olsson, 2023
- Göran Finnveden, Eva Friman, Anna Mogren, Henrietta Palmer, Per Sund, Göran Carstedt, Sofia Lundberg, Barbro Robertsson, Håkan Rodhe, Linn Svärd, 2020
- Anna Mogren, 2019
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2019
- Anna Mogren, Niklas Gericke, Hans-Åke Scherp, 2019
- Anna Mogren, Jutta Nikel, Attila Varga, Arjen Wals, Niklas Gericke, Réka Könczey, Erika Saly, 2018
- Marie Grice, Anna Mogren, Helene Grantz, Niklas Gericke, 2018
- Anna Mogren, Per Sund, 2018
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2017
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2017
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2017
- Anna Mogren, 2017
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2016
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2015
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2015
- Anna Mogren, Niklas Gericke, Hans-Åke Scherp, 2014
- Anna Mogren, Niklas Gericke, 2014