Akademisk informationskompetens
Medie- och informationskunnighet (förkortning MIK) är ett samlingsbegrepp för de kompetenser som gör att människor kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medietyper. MIK handlar om att förstå mediers roll i samhället och att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information.
På universitetsbiblioteket arbetar vi dagligen med studenters och anställdas akademiska informationskompetens.
Det finns många definitioner av begreppet informationskompetens/informationskunnighet. Till de kompetenser som anses ingå brukar dessa räknas: mediekunnighet, digital kompetens och informationskompetens - förmågan att kunna söka, finna, kritiskt granska och använda information för olika syften och i olika sammanhang.
Begreppet akademisk informationskompetens använder vi för att samla och beskriva de olika element som informationskompetens består av i den akademiska miljön. Där ingår kunskap om att värdera och förstå information; kunskap om referenshantering, informationssökning, lärandestrategier, akademisk integritet samt kritiskt tänkande. I och med digital teknik har studenters möjligheter att använda upphovsrättsligt skyddat material förändrats och inför det akademiska skrivandet ställs nya krav på etiska bedömningar och upphovsrättslig kompetens. Förutom de färdigheter som traditionellt kopplas till begreppet informationskompetens: informationssökning, referenshantering och källkritik, inkluderar vi därför även akademiska informationskompetenser som upphovsrätt och akademiskt skrivande i begreppet.
Akademisk informationskompetens - en canvaskurs
Universitetsbibliotekets har utvecklat en canvaskurs i akademisk informationskompetens. Den vänder sig i första hand till studenter vid Karlstads universitet och finns på svenska och engelska. Den består av tre moduler. Varje modul består av text, bild- och/eller film samt quizzar. De tre modulerna är:
- Informationssökning
Kort genomgång av informationssökningsprocessens olika delar, att planera sin sökord, välja sökord och att använda några grundläggande söktekniker. - Granska och värdera
Vad innebär det att vara källkritisk i en akademisk kontext? Vi går igenom olika typer av vetenskapligt material och granskning av t. ex. en vetenskaplig artikel. - Den akademiska texten
Kort introduktion till språkbruk och disposition av en akademisk text, grundläggande information om plagiering, upphovsrätt och creative commons. Och referenshantering såklart.
Så här får du tillgång till kursen
Vi erbjuder kursinnehållet på tre olika sätt.
- Innehållet importeras till din kurs.
Detta ger dig full tillgång till innehållet och vi kan anpassa innehållet till viss del till just din studentgrupp. Samtidigt som modulerna importeras till canvaskursen bokar vi in ett workshoptillfälle med dina studenter. För att modulerna ska kunna importeras behöver du lägga till en av oss i bibliotekets undervisningsgrupp som lärare i din kurs.
- Innehållet finns tillgängligt via webben.
Öppet tillgänglig för alla. Många studenter behöver repetera och i olika handledningssituationer kan det vara bra att enkelt kunna hänvisa till innehåll i kursen. Inga anpassningar möjliga.
Akademisk informationskompetens - en canvaskurs från Karlstads universitetsbibliotek
- Canvas commons.
Du kan välja att själv importera någon av de tre modulerna var för sig, exempelvis för att repetera ett visst innehåll. I Canvas commons finns modulerna tillgängliga för dig att ladda ner. OBS att quizzarna är borttagna eftersom de inte fungerar i Canvas commons.
Om du är intresserad av att veta mer om Canvaskursen i Akademisk informationskompetens och hur du kan använda den kontakta Marie-Louise Eriksson.