Anderseminariet i journalistik
Med stöd från Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning anordnar MKV journalistseminarier varje termin. Till journalistseminariet bjuder vi in spännande gäster för att föreläsa, debattera och diskutera olika ämnen och teman. Seminariet är gratis och alla är välkomna att delta.

Anderseminariet i journalistik VT 2025
FRENEMIES - Om relationen mellan traditionella och sociala medier
I den digitala eran kan tech-giganternas plattformar ses som både vänner och fiender till journalistiken: De erbjuder nyhetsorganisationer möjligheter att nå och engagera sin publik på nya sätt, men är också stora konkurrenter om publikens uppmärksamhet och intresse. Tiktok och Snapchat blir viktiga kanaler när journalister vill fånga upp vad som engagerar unga, men i rollen ligger också att granska de nya makthavare som influerare och youtubers är.
Välkomna till en fullmatad eftermiddag på Karlstads universitet tisdagen den 20 maj – där vi också får en komprimerad masterclass i att starta och driva sin egen mediekanal!
- Tisdag 20 maj
- 13.00-16.30 (lunch från kl 12)
- Karlstads universitet, 11 D121
Seminariet är kostnadsfritt, inklusive lunch och fika, men föranmälan krävs.
Senaste dag för anmälan är 12 maj.
På programmet:
Att möta och spegla tonåringar med hjälp av Tiktok och Snapchat. Som reporter på Nyhetskoll, SVT:s nya satsning på tonåringar, ser Jenny Agö vikten av sociala medier både för att nå och engagera unga.
Influerare är företagare och makthavare – så granskar vi dem. SvD:s techreportrar Sophia Sinclair och Henning Eklund lyfter fram utmaningar och etiska avvägningarna bakom några av sina uppmärksammade granskningar av bland annat Pontus Rasmusson och Isabella Löwengrip.
”Med sådana vänner behövs inga fiender”. Utifrån sin avhandling med titeln #InFlux bidrar medieforskaren Ulrika Hedman, Högskolan Väst, med en djupare bild av hur journalister anpassat sig och använt sociala medier samt vad det har betytt för dem och journalistiken.
Vi måste finnas där publiken finns. Expressens sociala medier-chef Sanna Gustavsson om redaktionens breda strategier, som bland annat lett till att tidningen är en av få som valt att stanna på X, tidigare Twitter, när andra lämnat plattformen.
Att skapa strategier för små och stora redaktioner. NWT Medias innehållsutvecklare Gabriel Frejsjö om utmaningen för koncernens 14 små och stora titlar att finnas på sociala medier.
Masterclass: Så startar du din egen mediekanal – från idé till genomslag. Går den lektionen att förmedla på bara 30 minuter? Olle Lidbom, medieanalytiker, kommunikationschef, författare och bloggare bakom ”Den offentliga koden – om offentligt upphandlad IT”, tar sig an utmaningen.
