Kombinerad ECHA och igMCG konferens 16-18 juni 2025
Välkomna till Gifted education: Inclusion and sustainability. Combined ECHA and igMCG conference.
4th thematic European Council for High Ability (ECHA) conference on inclusion and sustainability
The 14th International group for Mathematical Creativity and Giftedness conference
En konferens som inkluderar
På denna konferens för vi samman deltagare med intresse för inkluderande undervisning av särskilt begåvade barn och elever. Vid registrering och vid anmälan av bidrag talar du om vart ditt huvudintresse ligger, hos ECHA eller igMCG. När du är på konferensen kan du fritt välja mellan de föreläsningar, workshops etcetera som intresserar dig mest, oavsett om de hör till ECHA- eller igMCG-spåret.
Viktiga datum
Start för inlämning av bidrag: Maj 2024
Sista dag för inlämning av bidrag: 1 november 2024
Meddelande om accepterat bidrag: 1 februari 2025
Tidig datum för registrering stänger: 1 mars 2025
Sista datum för registrering: 15 maj 2025
Inlämning av bidrag
När du lämnar in ett bidrag till konferensen markerar du till vilken av konferenserna bidraget passar bäst. Naturligtvis kan du skicka in bidrag till båda konferenserna om det är olika bidrag.
Båda konferenserna följer de två huvudteman, inkludering och hållbarhet. Den första handlar om hur man tillämpar gifted education i inkluderande lärmiljöer. Den andra handlar om hur man skapar hållbara lösningar och en framtid för gifted education: hållbart för barn och elever; för lärare och skolsystem; och för forskning om gifted education.
Varje konferens har olika riktlinjer, alternativ och underteman att följa.
Välkommen att lämna in ditt bidrag
Riktlinjer för bidrag till ECHA
Fokusområden: Forskningsfokus, Implementeringsfokus, Partnerskapsfokus, Livslångt lärande, Övrigt
Typ av bidrag: Muntlig presentation, Poster presentation, Workshop, Symposium, Öppet format
En sammanfattning på maximalt 300 ord skickas in. Referenser exkluderat.
Bidragen kommer att granskas i en så kallad peer-review process.
Ladda ned riktlinjer med mer detaljerad information för författare
Riktlinjer för bidrag till igMCG
Riktlinjer för bidrag till igMCG
Teman: Forskningsbidrag, Teori i praktiken
Typ av bidrag: Artikel, Kort presentation, Workshop, och Poster.
En text ska bifogas för varje bidrag. Observera att texten måste skrivas enligt mallen för igMCG14.
Textbegränsning: Artiklar maximalt 6 sidor. Workshops och Posters, maximalt 2 pages. Kort presentation, en sammanfattning på maximalt 500 ord.
Alla bidrag kommer att granskas i en så kallad peer-review process. Du kommer bli tillfrågad om du vill delta i reviewprocessen
Accepterade bidrag kan komma att ingå i konferensens proceedings.
Ladda ned igMCG14-mallen
Ladda ned riktlinjer med mer detaljerad information för författare
Registrering och avgifter
ECHA –members
Early bird (deadline 1 mars 2025): 2500 SEK
Late bird (deadline 15 maj 2025): 3500 SEK
igMCG –members
Early bird (deadline 1 mars 2025): 3200 SEK
Late bird (deadline 15 maj 2025): 4200 SEK
Non-members
Early bird (deadline 1 mars 2025): 3500 SEK
Late bird (deadline 15 maj 2025): 4500 SEK
Konferensmiddagen är inkluderad i konferensavgiften.
Notera: Alla måltider är vegetariska, även konferensmiddagen, det är ett ställningstagande konferensen har gjort baserat på vårt hållbarhetstema som även relaterar ett miljötänk. Konferensmiddagen kommer även att vara alkoholfri eftersom vi befinner oss i en skolmiljö.
Program
Söndag 15 juni: Eftermiddag enklare sociala aktiviteter
Måndag 16 juni: 9:00 – 17:00 + ca 18:00 Välkomstmottagning under ägget vid Karlstads universitet
Tisdag 17 juni: 9:00 – 17:00 + konferensmiddag
Onsdag 18 juni: 9:00 – 17:00, på kvällen enklare sociala aktiviteter
Destinationen - Karlstad
Arrangörer
Karlstads universitet
Karlstads kommun
Lokal organisationskommité
Internationell kommitté
Konferensanläggningen
Konferensen sker på Sundsta- Älvkullegymnasiet, en gymnasieskola som ligger på gångavstånd från centrum. Det är Sveriges tredje största gymnasieskola och har cirka 2000 elever.
Läs mer om Sundsta- Älvkullegymnasiet
Huvudtalare
Professor Kirsi Tirri
Helsingfors universitet och gästprofessor vid St. John’s University, New York, USA.
Professor Tirri har skrivit cirka 300 forskningspublikationer och har haft över 30 doktorander. Tirri var ordförande för ECHA (European Council for High Ability) 2008-2012, ordförande för SIG International Studies vid AERA (American Educational Research Association) 2010-2013 och ordförande för Finska Akademin för Science and Letters 2016-2017. Hon var forskningschef vid Helsingfors kollegium för avancerade studier 2017-2019. Hon kommer att presentera ämnet begåvade elever inom inkluderande utbildning.
Professor Tracy Riley
Massey University, New Zealand Zealand
Tracy Riley är en ledande forskare inom området särskild begåvning, hon har fått priser för sin lärarroll och förespråkare för begåvade elever. Hon är för närvarande vice ordförande för World Council for Gifted & Talented Children, och en konstituerande styrelsemedlem i giftEDnz. Hon är forskningsdekanus vid Massey University och medlem av New Zealand Deans and Directors of Graduate Schools och Australian Council of Graduate Research. Hennes forskning utforskar hur lärare reagerar på begåvning, och hon leder ett Teaching Learning Research Initiative som tillämpar begåvade principer om differentiering i vanliga klassrum. Hon kommer att presentera forskning och praxis om hållbar begåvad utbildning med lärdomar från Nya Zeeland.
Docent Jorryt van Bommel
Karlstads universitet och gästprofessor vid Högskolan Dalarna och Högskolan i Innlandet i Norge.
Jorryt van Bommel arbetar vid Karlstads universitet och som gästprofessor vid Högskolan Dalarna och Högskolan i Innlandet i Norge. Under de senaste 20 åren har hon forskat om matematikundervisning på olika nivåer och fokuserat på problemlösning i de tidiga åren, differentiering i matematik och lärarens professionella utveckling. I sin keynote kommer Jorryt att fokusera på ett longitudinellt projekt om problemlösning och koppla detta till forskningen om behoven hos begåvade elever i matematik. Genom att undersöka aktiviteter och de motsvarande elevlösningarna kommer de möjligheter som erbjuds genom problemlösning att utforskas.
Psykolog Jan Kwietniewski
Chef för rådgivningscentret för begåvade barn (BbB) vid Statens institut för lärarutbildning och skolutveckling i Hamburg.
Jan Kwietniewski är utbildad psykolog med fokus på diagnostiska frågor och har studerat i Gdańsk (Polen) och Hamburg (Tyskland). Han leder avdelningen för stöd av begåvade barn och elever i Hamburg och bedriver ett fokus på skolutveckling för gifted education. I hans arbete strävar han mot individuellt stöd och en systematisk lösning för alla skolor i Hamburg-regionen gällande särskilt begåvade barn och elever, vid konferensens lyfter han inkludering och hållbar skolpraktik.
Mer om verksamhet kring ECHA och igMCG vid Karlstads universitet
Forskarskolan GiftED
Det svenska doktorandprogrammet GiftED (Forskarskolan GiftED) har finansiering från Vetenskapsrådet 2021-2026. Det är ett samarbete mellan Karlstads, Stockholms och Mälardalens universitet, med 10 nuvarande doktorander. Bilden som GiftED har omfamnat är av svenska sommarblommor (prästkragar). Denna bild är en twist på den internationella blomman för begåvad utbildning, vallmon. Vi skiftar orientering från problemen med långa vallmo till glädjen av sommaren, uppskattningen för tillväxt och en symbol för Sverige. De versala bokstäverna ED i slutet av GiftED är en viktig markering för att visa betoningen på utbildning. GiftED stöder konferensen med en del av sin finansiering som en aktivitet inom doktorandprogrammet.
Läs mer om Forskarskolan GiftED
Nordiska nätverket för begåvad utbildning, NNGE
Nordiska nätverket för begåvad utbildning, NNGE har finansiering från Vetenskapsrådet 2022-2024 och representerar alla fem nordiska länderna: Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Nätverkets fokus ligger på forskning om begåvad utbildning. Iskristallbilden är vald som en ikonisk representation av de nordiska ländernas vintrar. Den specifika vinterbilden ger en differentieringspunkt till GiftED-doktorandprogrammets sommarbild, men är ändå ansluten genom växtbilderna. Således är den frosthärmande växten också en omgestaltning av den internationella symbolen för begåvad vallmo. Bilden och eventuella publikationer kan vara frusna ögonblick, men vår forskning och nätverksarbete inom begåvad utbildning fortsätter dynamiskt. NNGE stöder konferensen med en del av sin finansiering som en aktivitet inom det nordiska nätverket.