Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig
  1. KAU.SE
  2.  >  Science, Mathematics and Engineering Education Research
A-Ö
Canvas
Mitt Kau
  • English
Logotyp för Karlstads universitet, en sol
Karlstads universitet
Toppmeny
  • För studenter
  • För medarbetare
  • För alumner
  • För press
  • Smeer
Logotyp för Karlstads universitet, en sol
Karlstads universitet
Länkstig
  1. KAU.SE
  2.  >  Science, Mathematics and Engineering Education Research
Aulahuset vid Karlstads universitet

Välkommen till SMEER

Forskningscentret SMEER - Science, Mathematics and Engineering Education Research

är den nod från vilken den ämnesdidaktiska forskningen inom naturvetenskap, matematik och teknik samordnas på Karlstads universitet. Verksamheten baseras på internationella och nationella nätverk samt på praxisnära forskning förankrad i skola, högskola och arbetsliv. SMEER samverkar med övriga didaktiska centrumbildningar och det regionala utvecklingscentret (RUC), för att bidra till universitetets kommunikation med skolan i forsknings- och utvecklingsfrågor. Forskningscentret SMEER finns på fakulteten för hälsa, teknik- och naturvetenskap.

Didaktik med inriktning mot naturvetenskap, matematik och teknik vid Karlstad universitet profilerar oss nationellt genom placeringen av ämnesdidaktiker vid ämnesavdelningarna. Då vi har vår forskningstillhörighet både i SMEER och i våra ämnesavdelningar, kan vi vara en brygga ut mot skola, samhälle och forskningsfältet, samtidigt som vi behåller vår starka dagliga ämnesförankring. Forskare, doktorander och undervisande lärare med intresse för forskning är välkomna som deltagare i SMEER.

Kontakt

Yvonne Liljekvist, ordförande i SMEERs rådgivande organ
054 700 2452

Jesper Haglund, föreståndare SMEER
054 700 1516

Övriga forskare 

________________

Forskningsprogram 2023-2025

Anmäl dig till SMEERs e-postlista här

Forskningsstöd till seniora forskare

 

Nyheter

PUBLIKATION I TIDSKRIFTEN SCIENCE
SMEER-forskaren professor Niklas Gericke har tillsammans med en internationell forskargrupp publicerat en artikel i tidskriften Science. Stort grattis Niklas!

Bokhyllor och studenter

Senaste publikation

Rydin, M., Gericke, N., Christenson, N., &, Haglund J. (2024). Areas of tension in teaching climate change – conflicts between Swedish preservice science teachers’ beliefs. International Journal of Science Education. DOI: 10.1080/09500693.2025.2466771

Ordet research i ett uppslagsverk

Nästa seminarium

2025-06-12 13.30-15.00
Boksläpp: Teknik i förskolan på vetenskaplig grund
Jesper Haglund har varit en av redaktörerna för boken Teknik i förskolan på vetenskaplig grund, som har getts ut på Liber nu i vår: https://www.liber.se/webshop/product/teknik-i-forskolan-pa-vetenskaplig-grund-robotar-moter-enkla-maskiner-9789147154692. Jesper och Jeanni Flognman bidrar med ett kapitel om självständiga arbeten i teknikdidaktik och Susanne Walan med ett kapitel om digitala verktyg. Vi presenterar boken och delar erfarenheter av initiativet att skriva en bok tillsammans.
This seminar will be held i Swedish
Plats: 21A349- Lindön

Sidansvarig: Nina Christenson
Senaste uppdatering: 2025-05-16
Samhällsviktig kunskap
Vi forskar och utbildar kring samhällsviktiga frågor, i nära samarbete med samhället. Läs mer
054-700 10 00
INFO@KAU.SE
Hitta hit
© 2025 Karlstads universitet
Om webbsidan Tillgänglighetsredogörelse Integritetspolicy Styrdokument och föreskrifter