Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6
30.0 HPDelkurs 1: Matematikundervisning utifrån lärar- och elevperspektiv 22,5 hp
Frågan om matematik som vetenskap och som skolämne introduceras. Skolmatematikens framväxt beskrivs och diskuteras. Relevanta styrdokument analyseras. Matematikundervisningen behandlas ur olika perspektiv, samhälleligt, kulturellt och historiskt. Vidare diskuteras kritiska steg vid lärande i matematik och barns matematiska utveckling.
Centrala kunskapsområden i grundskolans matematik studeras både ur ett didaktiskt och ämnesteoretiskt perspektiv. Aritmetiken belyses inom olika talområden med utgångspunkt i elevers grundläggande taluppfattning. Talsystem i olika historiska kulturer behandlas med betoning på positionssystemet. Algebrans roll i matematikundervisningen studeras med fokus på algebraiska uttryck och ekvationer samt bärande idéer kring samband och förändring. Olika representationsformer och laborativa materiel studeras och analyseras. Geometriska objekt och begrepp didaktiseras. Sannolikhet och statistik diskuteras utifrån vardagliga situationer. Problemlösning och olika strategier vid problemlösning behandlas.
Matematikens roll behandlas ur olika hållbarhetsperspektiv, såsom språkliga, interkulturella, samhälleliga och historiska. Olika digitala lärresurser samt grundläggande programmering presenteras, diskuteras och prövas. Matematikdidaktisk forskning introduceras genom bland annat litteraturstudier kring relevant forskning.
Kursens innehåll förbereder studenten för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp
Under delkursen får studenten
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete,
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda digitala lärresurser i skolan,
- auskultera,
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan,
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Frågan om matematik som vetenskap och som skolämne introduceras. Skolmatematikens framväxt beskrivs och diskuteras. Relevanta styrdokument analyseras. Matematikundervisningen behandlas ur olika perspektiv, samhälleligt, kulturellt och historiskt. Vidare diskuteras kritiska steg vid lärande i matematik och barns matematiska utveckling.
Centrala kunskapsområden i grundskolans matematik studeras både ur ett didaktiskt och ämnesteoretiskt perspektiv. Aritmetiken belyses inom olika talområden med utgångspunkt i elevers grundläggande taluppfattning. Talsystem i olika historiska kulturer behandlas med betoning på positionssystemet. Algebrans roll i matematikundervisningen studeras med fokus på algebraiska uttryck och ekvationer samt bärande idéer kring samband och förändring. Olika representationsformer och laborativa materiel studeras och analyseras. Geometriska objekt och begrepp didaktiseras. Sannolikhet och statistik diskuteras utifrån vardagliga situationer. Problemlösning och olika strategier vid problemlösning behandlas.
Matematikens roll behandlas ur olika hållbarhetsperspektiv, såsom språkliga, interkulturella, samhälleliga och historiska. Olika digitala lärresurser samt grundläggande programmering presenteras, diskuteras och prövas. Matematikdidaktisk forskning introduceras genom bland annat litteraturstudier kring relevant forskning.
Kursens innehåll förbereder studenten för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp
Under delkursen får studenten
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete,
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda digitala lärresurser i skolan,
- auskultera,
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan,
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Registrerad på LPGG00 (alternativt LPGG21). Motsvarande bedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6, NO (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6, SO (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Verksamhetsintegrerat program åk.4-6 (läses år 1)
- Verksamhetsintegrerat grundlärarprogram, årskurs 4-6 (läses år 1)