Tove Ekelund
Forskning
Min forskning rör området 2e - twice exceptional - vilket innebär att det inom samma individ både finns en uppsättning med särskilda förmågor, men också en funktionsnedsättning - till exempel dyslexi. 2e kan vara svårt att identifiera eftersom den särskild begåvningen kan maskera dyslexi, och dyslexi kan maskera den särskilda begåvningen.
Jag är anställd vid Karlstad universitet som doktorand inom pedagogiskt arbete med tillhörighet i forskarskolan GiftED som utvecklar kunskap om särskild begåvning. Forskarskolan är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Stockholms universitet samt Mälardalens universitet.
Bidra till forskning i projektet:
Att identifiera dyslexi hos elever med särskild begåvning
Vi önskar komma i kontakt med föräldrar till särskilt begåvade barn med dyslexi. För att ingå i studien ska barnet:
- Gå i klass 4, 5, 6, 7, 8 eller 9.
- Anses vara särskilt begåvat (det behövs ingen begåvningsutredning).
- Anses ha läs- och skrivsvårigheter. Barnet behöver inte ha en dyslexiutredning sedan tidigare.
Om du vill att ditt barn ska delta i studien, eller bara veta mer, anmäler du ditt intresse via denna länk:
https://survey.kau.se/Survey/20582
FILM & INTERVJU:
Se filmen som förklarar området särskild begåvning, dyslexi och 2e - twice exceptional - som det kallas för när två ytterligheter förekommer samtidigt.
Lyssna på intervjun där Sveriges Radio P4 Värmland uppmärksammar Tove Ekelunds forskning - 2e.
Läs intervjun med Tove Ekelund i lärartidning Vi lärare om dyslexi och särskild begåvning.
HANDLEDARE
Huvudhandledare:
Professor Michael Tengberg (Institutionen för pedagogiskt arbete, Karlstad universitet)
Biträdande handledare:
Fil dr Elisabet Mellroth (Doktor i pedagogiskt arbete)
Undervisning
Undervisar på grundlärarprogrammet om läs- och skrivsvårigheter.
Undervisar på masterprogrammet i specialpedagogik om läs-, skriv- och språksvårigheter.
Biografi
Till yrket är jag leg. logoped, lärare, specialpedagog och med en examen i utbildningsledarskap. Dessa utbildningar, behörigheter samt yrkeserfarenheter, både inom hälso- och sjukvården som logoped, men också inom skolan där jag under många år varit verksam som specialpedagog, lärare och som skolledare med särskilt ansvar för specialpedagogiskt utvecklingsarbete, ger mig både en bred och djup grund.
De senaste åren har jag arbetat kliniskt på en logopedmottagning med till exempel dyslexiutredningar, skrivit facklitteratur samt haft uppdrag som handledare och föreläsare.
Tidigare publikationer:
Ekelund, T. (2023). Om dyslexi - Läs-, skriv- och språksvårigheter
Studentlitteratur
Ekelund, T. (2020). En logopeds 10 tips till en bättre röst
Studentlitteratur
Relaterad information
Doktorand i forskarskolan GiftEd som utvecklar kunskap om elever med särskild begåvning.
Läs mer här: https://www.kau.se/gifteddp