Lärarens professionella förhållningssätt - verksamhetsintegrerad utbildning
15.0 HPI kursen behandlas:
- Centrala teorier om och perspektiv på lärande, däribland behaviorism, konstruktivism, sociokulturellt perspektiv och kognitionsperspektiv. Hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om organisering av undervisning.
- Faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, språkbakgrund och kognitiv utveckling.
- Didaktiska teorier med fokus på lärarprofessionalitet, undervisningsplanering och uppföljning.
- Lärares yrkesetik som en del av lärarprofessionalitet.
- Specialpedagogiska perspektiv och begrepp för att analysera hinder och förutsättningar för lärande på organisations-, grupp- och individnivå.
- Flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering av undervisning.
- Vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik.
- Akademiskt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Innehåll som relaterar till elevers skilda förutsättningar att lära liksom till lärarprofessionalitet, undervisningsplanering och uppföljning kommer att relateras till studenternas erfarenheter av arbete i pedagogisk verksamhet.
- Centrala teorier om och perspektiv på lärande, däribland behaviorism, konstruktivism, sociokulturellt perspektiv och kognitionsperspektiv. Hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om organisering av undervisning.
- Faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, språkbakgrund och kognitiv utveckling.
- Didaktiska teorier med fokus på lärarprofessionalitet, undervisningsplanering och uppföljning.
- Lärares yrkesetik som en del av lärarprofessionalitet.
- Specialpedagogiska perspektiv och begrepp för att analysera hinder och förutsättningar för lärande på organisations-, grupp- och individnivå.
- Flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering av undervisning.
- Vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik.
- Akademiskt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Innehåll som relaterar till elevers skilda förutsättningar att lära liksom till lärarprofessionalitet, undervisningsplanering och uppföljning kommer att relateras till studenternas erfarenheter av arbete i pedagogisk verksamhet.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A6 b (Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
- områdesbehörighet 6 b (Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A).
Kurskod:
VIG003
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 1)
- Verksamhetsintegrerat grundlärarprogram, årskurs 4-6 (läses år 1)
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.