Specialpedagogiska perspektiv på bedömning, dokumentation och samverkan
7.5 HPKursens syfte är att med ett specialpedagogiskt perspektiv belysa hur bedömnings-, dokumentations- och samverkanspraktiker tar form i pedagogisk verksamhet i relation till organisationens styrning och aktuell samhällsutveckling.
I kursen behandlas
- specialpedagogiska perspektiv på bedömning och dokumentation
- bedömning och dokumentation som en del av organisationens styrning av specialpedagogisk verksamhet
- aspekter av jämställdhet, makt samt etiska perspektiv i arbetet med att beskriva, dokumentera och samtala om komplicerade lärandesituationer
- samverkan mellan olika aktörer i arbetet med bedömning och dokumentation i förebyggande syfte och för att undanröja hinder för lärande
- fallstudie som metod
I kursen behandlas
- specialpedagogiska perspektiv på bedömning och dokumentation
- bedömning och dokumentation som en del av organisationens styrning av specialpedagogisk verksamhet
- aspekter av jämställdhet, makt samt etiska perspektiv i arbetet med att beskriva, dokumentera och samtala om komplicerade lärandesituationer
- samverkan mellan olika aktörer i arbetet med bedömning och dokumentation i förebyggande syfte och för att undanröja hinder för lärande
- fallstudie som metod
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Registrerad på kursen SPAGS1 Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde, 15 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
SPAGS2
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.