Samhällsorganisering, public sociology och forskningspraktik
30.0 HPKursen indelas i fyra delkurser.
Delkurs 1: Sociologiska baskunskaper, 7,5 hp
Kursen ger en inblick i det sociologiska, inklusive det socialpsykologiska, tankesättet samt en orientering om den teoretiska och empiriska forskningen. Delkursen ger även en introduktion till hur sociologer ser på samhällsliv och samhälleliga problem. I delkursen behandlas socialt samspel i vardagslivet, sociala institutioner såsom familj, arbetsliv, utbildning och masskommunikation. Även maktens struktur utifrån frågor om ojämlikhet och orättvisa, exempelvis kön och etnicitet behandlas.
Undervisningen bygger på föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Delkurs 2: Organisering, 7,5 hp
Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse för organiseringsbegreppet inom samhällsvetenskapen. Tyngdpunkten ligger på organisering som pågående formella och informella processer, samt på olika former av aktörskap. Med hjälp av empiriska fall illustreras komplexa processer. Kursen innefattar också moment där svenska organisationers och institutioners framväxt och nuvarande organisering behandlas.
Undervisningen bygger på föreläsningar, grupparbete och seminarier. Ett viktigt moment i kursen är att studenterna får behandla teorier för att lägga grunden till kritiskt tänkande.
Delkurs 3: Vägar till kunskap, 7,5 hp
Kursen ger grundläggande orientering i vetenskapsteori, forskningsprocessens olika faser och metodproblem i samband med sociologiska och socialpsykologiska undersökningar. Kursen belyser skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ samt etiska spörsmål kopplat till forskning. Fokus ligger på att problematisera kunskapsbildningens grundläggande förutsättningar och villkor (organiseringen av kunskap), vem eller vilka "äger" kunskapen utifrån frågor om klass, etnicitet och kön ur ett inomvetenskapligt perspektiv. Fokus läggs också på att stötta studenterna i att utveckla grundläggande redskap för att söka och hantera information. Genom praktiska övningar ges studenten möjlighet att träna på informationssökning och etiskta förhållningssätt.
Undervisningen bygger på föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Delkurs 4: Public sociology, forskningsmiljö och -praktik, 7,5 hp
I kursen behandlas olika typer av sociologisk kunskapsbildning med tonvikt på public sociology i relation till annan sociologisk kunskapsbildning. I kursen behandlas olika kunskapsformer och kunskapsbildningens betydelse i relation till samhälle och makt. Studenten förväntas inom ramen för kursen söka kunskap om ett visst fenomen hos såväl praktiker som forskare.
Undervisningen består av föreläsningar, tillämpningsövningar, seminarier, laborationer med forskningsanknytning, intervjuer med forskare och externa aktörer.
Delkurs 1: Sociologiska baskunskaper, 7,5 hp
Kursen ger en inblick i det sociologiska, inklusive det socialpsykologiska, tankesättet samt en orientering om den teoretiska och empiriska forskningen. Delkursen ger även en introduktion till hur sociologer ser på samhällsliv och samhälleliga problem. I delkursen behandlas socialt samspel i vardagslivet, sociala institutioner såsom familj, arbetsliv, utbildning och masskommunikation. Även maktens struktur utifrån frågor om ojämlikhet och orättvisa, exempelvis kön och etnicitet behandlas.
Undervisningen bygger på föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Delkurs 2: Organisering, 7,5 hp
Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse för organiseringsbegreppet inom samhällsvetenskapen. Tyngdpunkten ligger på organisering som pågående formella och informella processer, samt på olika former av aktörskap. Med hjälp av empiriska fall illustreras komplexa processer. Kursen innefattar också moment där svenska organisationers och institutioners framväxt och nuvarande organisering behandlas.
Undervisningen bygger på föreläsningar, grupparbete och seminarier. Ett viktigt moment i kursen är att studenterna får behandla teorier för att lägga grunden till kritiskt tänkande.
Delkurs 3: Vägar till kunskap, 7,5 hp
Kursen ger grundläggande orientering i vetenskapsteori, forskningsprocessens olika faser och metodproblem i samband med sociologiska och socialpsykologiska undersökningar. Kursen belyser skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ samt etiska spörsmål kopplat till forskning. Fokus ligger på att problematisera kunskapsbildningens grundläggande förutsättningar och villkor (organiseringen av kunskap), vem eller vilka "äger" kunskapen utifrån frågor om klass, etnicitet och kön ur ett inomvetenskapligt perspektiv. Fokus läggs också på att stötta studenterna i att utveckla grundläggande redskap för att söka och hantera information. Genom praktiska övningar ges studenten möjlighet att träna på informationssökning och etiskta förhållningssätt.
Undervisningen bygger på föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Delkurs 4: Public sociology, forskningsmiljö och -praktik, 7,5 hp
I kursen behandlas olika typer av sociologisk kunskapsbildning med tonvikt på public sociology i relation till annan sociologisk kunskapsbildning. I kursen behandlas olika kunskapsformer och kunskapsbildningens betydelse i relation till samhälle och makt. Studenten förväntas inom ramen för kursen söka kunskap om ett visst fenomen hos såväl praktiker som forskare.
Undervisningen består av föreläsningar, tillämpningsövningar, seminarier, laborationer med forskningsanknytning, intervjuer med forskare och externa aktörer.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A5 (Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
- områdesbehörighet 5 (Matematik B, Samhällskunskap A).
Kursen ingår i följande program
- Samhällsanalytiker (läses år 1)