Socialt arbete med inriktning mot utredning och myndighetsutövning
15.0 HPKursens undervisningsformer består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Kursen innehåller:
Handläggning och dokumentation inom socialtjänstens handikappomsorg, äldreomsorg och individ- och familjeomsorg. Vidare läggs stor vikt vid bemötandefrågor, aktivt lyssnande och utredande samtal med den enskilde i myndighetsutövning.
Kursen innehåller kommunikationsteori och samtalsmetodik som framförallt berör det ojämlika förhållandet mellan klient och hjälpare. Förhållandet mellan medmänsklighet och proffessionalitet väcker frågor som berör alla hjälpande proffessioners verksamheter och särskilt tydligt blir detta i myndighetsutövningen.
I kursen studeras juridiska begrepp som handläggning, myndighetsutövning, den enskildes rättsäkerhet, saklighet och opartiskhet. Hur ett ärende uppkommer, vem som är part i ett ärende, insyn och sekretess i handläggningen studeras. Särskild vikt läggs vid den dokumentationsskyldighet som är lagreglerad både i handläggning och verkställighet inom socialtjänsten. Att utveckla ett socialt förhållningssätt är en förutsättning för god social dokumentation inom omsorgen om äldre och funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg.
I kursen ingår att i grupp och enskilt öva sina färdigheter på att sammanställa skriftliga beslutsunderlag dels när den enskilde ansökt om bistånd hos socialnämnden, dels när en anmälan inkommit till myndigheten. I samband med dessa praktiska övningar ingår också att redogöra för förhandsbedömningar, vårdplan och genomförandeplan både skriftligt och muntligt. Som underlag kommer utredningsmodeller som BBIC,(Barns Behov i Centrum), ASI, (Addiction Severity Index), och skyddbedömningar att studeras och verklighetsbaserade fallbeskrivningar finns att tillgå.
Kursen innehåller:
Handläggning och dokumentation inom socialtjänstens handikappomsorg, äldreomsorg och individ- och familjeomsorg. Vidare läggs stor vikt vid bemötandefrågor, aktivt lyssnande och utredande samtal med den enskilde i myndighetsutövning.
Kursen innehåller kommunikationsteori och samtalsmetodik som framförallt berör det ojämlika förhållandet mellan klient och hjälpare. Förhållandet mellan medmänsklighet och proffessionalitet väcker frågor som berör alla hjälpande proffessioners verksamheter och särskilt tydligt blir detta i myndighetsutövningen.
I kursen studeras juridiska begrepp som handläggning, myndighetsutövning, den enskildes rättsäkerhet, saklighet och opartiskhet. Hur ett ärende uppkommer, vem som är part i ett ärende, insyn och sekretess i handläggningen studeras. Särskild vikt läggs vid den dokumentationsskyldighet som är lagreglerad både i handläggning och verkställighet inom socialtjänsten. Att utveckla ett socialt förhållningssätt är en förutsättning för god social dokumentation inom omsorgen om äldre och funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg.
I kursen ingår att i grupp och enskilt öva sina färdigheter på att sammanställa skriftliga beslutsunderlag dels när den enskilde ansökt om bistånd hos socialnämnden, dels när en anmälan inkommit till myndigheten. I samband med dessa praktiska övningar ingår också att redogöra för förhandsbedömningar, vårdplan och genomförandeplan både skriftligt och muntligt. Som underlag kommer utredningsmodeller som BBIC,(Barns Behov i Centrum), ASI, (Addiction Severity Index), och skyddbedömningar att studeras och verklighetsbaserade fallbeskrivningar finns att tillgå.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Särskild behörighet: Inom socionomprogrammet godkända kurser i termin 1 (30 hp) och genomgångna kurser i termin 2 (30 hp).