Undervisning i förskolan
7.5 HPSyftet med kursen är att deltagarna ska utveckla kunskaper om undervisning utifrån förskolans styrdokument och i relation till verksamhet och aktuell forskning. Kursen behandlar undervisning utifrån skollag och förskolans läroplan. Kursen omfattar rektor i förskolans och förskollärarens olika ansvar för undervisning.
I kursen ingår att utifrån aktuell forskning och teoretiska perspektiv problematisera undervisning som en målstyrd process i förskolan. I detta ingår även att följa upp, analysera samt diskutera undervisning i olika situationer.
Centralt i kursen är att deltagarna diskuterar innebörder av och relationen mellan begreppen utbildning, undervisning och lärande. Dessutom reflektera kring undervisning i relation till förskolans tradition med fokus på lek, omsorg, skapande och värdegrundsarbete.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
I kursen ingår att utifrån aktuell forskning och teoretiska perspektiv problematisera undervisning som en målstyrd process i förskolan. I detta ingår även att följa upp, analysera samt diskutera undervisning i olika situationer.
Centralt i kursen är att deltagarna diskuterar innebörder av och relationen mellan begreppen utbildning, undervisning och lärande. Dessutom reflektera kring undervisning i relation till förskolans tradition med fokus på lek, omsorg, skapande och värdegrundsarbete.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Förskollärare som är anställda i förskolan och som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare och rektorer/biträdande rektorer anställda i förskolan.
Kurskod:
PAGUFF
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.