Leda och organisera det systematiska kvalitetsarbetet - förskolechefens ansvar för förskolans kvalitet.
7.5 HPI kursen behandlas förskolechefens ansvar för att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet. Vidare behandlas teorier om organisation och ledarskap i relation till innehållet i förskolans styrdokument, maktstrukturer och värdefrågor. Kursen belyser också relationen mellan förskollärares respektive arbetslagets ansvar samt förskolechefens roll i förhållande till denna ansvarsfördelning.
Undervisningen bygger erfarenhetsbaserat och problemorienterat lärande. Det innebär att deltagarna under kursen förväntas arbeta aktivt med problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till olika slags teorier och modeller.
Undervisningen bygger erfarenhetsbaserat och problemorienterat lärande. Det innebär att deltagarna under kursen förväntas arbeta aktivt med problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till olika slags teorier och modeller.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Tjänst som förskolechef eller biträdande förskolechef.
Kurskod:
PAGFC2
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.