Leda och organisera skolförbättringsprocesser med inriktning framtidsval som hela skolans ansvar
7.5 HPI kursen kommer deltagarna att ta del av teorier kring rektors pedagogiska ledarskap och skolförbättringsprocesser med syfte att främja en framgångsrik studie- och yrkesvägledning, både på individuell och på generell nivå. Deltagarnas arbete kommer att ta utgångspunkt i att skapa förutsättningar på skolan för lärande i kollegiala sammanhang. För att skapa möjligheter för vägledningen att organiseras med syftet att gynna elevers lärande, motivation, förståelse och koppling till framtiden, behöver lärare, studie- och yrkesvägledare, elevhälsa och annan pedagogisk personal ingå i dessa kollegiala sammanhang.
Deltagarna kommer att arbeta både teoretiskt och praktiskt. Den teoretiska delen innehåller pedagogiskt ledarskap, organisation och systematisk verksamhetsutveckling med grund i forskning och beprövad erfarenhet. Den praktiska delen innebär att kursdeltagarna utifrån aktuell forskning, analyserar, planerar och värdera ett systematiskt förbättringsarbete i den verksamhet de ansvarar för utifrån styrdokumentens mål. Kursen behandlar och problematiserar rektors uppdrag att utveckla och stödja lärare, studie- och yrkesvägledare, elevhälsa och annan pedagogisk personals gemensamma lärande och erfarenhetsutbyte för att främja samverkan mellan olika professioner för en framgångsrik studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar.
Ambitionen med kursen är att deltagarna ska stå bättre rustade att hantera de krav och förväntningar som riktas mot rektor i skolans styrdokument inom aktuellt område.
Deltagarna kommer att arbeta både teoretiskt och praktiskt. Den teoretiska delen innehåller pedagogiskt ledarskap, organisation och systematisk verksamhetsutveckling med grund i forskning och beprövad erfarenhet. Den praktiska delen innebär att kursdeltagarna utifrån aktuell forskning, analyserar, planerar och värdera ett systematiskt förbättringsarbete i den verksamhet de ansvarar för utifrån styrdokumentens mål. Kursen behandlar och problematiserar rektors uppdrag att utveckla och stödja lärare, studie- och yrkesvägledare, elevhälsa och annan pedagogisk personals gemensamma lärande och erfarenhetsutbyte för att främja samverkan mellan olika professioner för en framgångsrik studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar.
Ambitionen med kursen är att deltagarna ska stå bättre rustade att hantera de krav och förväntningar som riktas mot rektor i skolans styrdokument inom aktuellt område.
Fördjupningsnivå:
AXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Innehav av rektorstjänst samt intyg om genomgången statlig befattningsutbildning eller den äldre statliga rektorsutbildningen, eller uppvisande av intyg i form av skriftlig redovisning enligt SFS 2011:183, 2 kap. 9§ om att vederbörande genom tidigare utbildning, erfarenhet har förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen som helhet, samt därefter arbetat som rektor minst ett år.
Kurskod:
PAAUSR
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.