Skolutvecklingens teori och praktik
15.0 HPKursen består av tre olika moment. I det första momentet ska studenten formulera och motivera en forskningsfråga med utgångspunkt från utvecklings- och kunskapsbehov inom en pedagogisk verksamhet. Under det andra momentet ska studenten självständigt söka och presentera aktuell forskning inom skolutvecklings- och ledarskapsområdet med fokus på teoretiska perspektiv. Det tredje momentet innebär att studenten påbörjar en kartläggning av forskningsfronten med utgångspunkt från vald forskningsfråga.
Under kursens gång arbetar studenterna individuellt och i seminarieform. Undervisning och handledningsker på närträffar och via lärplattform.
Under kursens gång arbetar studenterna individuellt och i seminarieform. Undervisning och handledningsker på närträffar och via lärplattform.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
PAAU11, Verksamhetens politiska styrning och professionell ledning, 15 hp och PAAU20, Att leda lokal skolutveckling, 15 hp samt ytterligare 30 hp inom Magister-/ masterprogram i utbildningsledning och skolutveckling (SAUTS), varav minst 5 hp på PAAU50, Skolan som lärande organisation, 15 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad