Tema Barn och Barndom
30.0 HPDelkurs 1
Under delkursen tillägnar sig studenten kunskaper om förskolans historiska utveckling och de teoretiska perspektiv på barn och barndom som styrt utvecklingen. Studenten ökar sin förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven. Vidare går studenten igenom huvuddragen i förskolans värdegrundsarbete och belyser genom dramatisering, rollspel mm vilka tänkbara konsekvenser det kan ha för förskolans verksamhet.
Delkurs 2
Under delkursen tillägnar sig studenten kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till olika tänkbara konsekvenser för förskolans verksamhet. För att studenten ska kunna göra professionella presentationer i sin framtida yrkesroll ingår som ett moment i kursen att dokumentera, presentera och förklara förskolans verksamhet med hjälp av olika digitala verktyg.
Delkurs 3
Under delkursen deltar studenten i det praktiska arbetet på en förskola. Där iakttar och utvärderar studenten hur verksamheten utformas utifrån förskolans styrdokument och hur barnen bereds möjlighet till inflytande och delaktighet. Vidare tränar studenten på att planera, genomföra och utvärdera egna aktiviteter som både väcker barnens engagemang och nyfikenhet och är baserade på läroplanens formuleringar om värdegrund och demokratiskt förhållningssätt. Studenten tränar också på att genomföra professionella samtal med barn, vårdnadshavare och kollegor. Slutligen sammanfattar studenten sina erfarenheter och redogör för hur de har påverkat den egna professionsutvecklingen och förklarar innebörden av lagstiftning gällande förskollärarens tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 4
Under delkursen presenterar och problematiserar studenten sina erfarenheter från delkurs 3 och relaterar dem till styrdokument, teorier om barn och barndom, förskolans verksamhet och läraryrkets förutsättningar. Vidare tillägnar sig studenten kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskning som rör läraryrket. I delkursen utvecklar studenten också förmågan att söka och använda vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Se separat dokument.
Under delkursen tillägnar sig studenten kunskaper om förskolans historiska utveckling och de teoretiska perspektiv på barn och barndom som styrt utvecklingen. Studenten ökar sin förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven. Vidare går studenten igenom huvuddragen i förskolans värdegrundsarbete och belyser genom dramatisering, rollspel mm vilka tänkbara konsekvenser det kan ha för förskolans verksamhet.
Delkurs 2
Under delkursen tillägnar sig studenten kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till olika tänkbara konsekvenser för förskolans verksamhet. För att studenten ska kunna göra professionella presentationer i sin framtida yrkesroll ingår som ett moment i kursen att dokumentera, presentera och förklara förskolans verksamhet med hjälp av olika digitala verktyg.
Delkurs 3
Under delkursen deltar studenten i det praktiska arbetet på en förskola. Där iakttar och utvärderar studenten hur verksamheten utformas utifrån förskolans styrdokument och hur barnen bereds möjlighet till inflytande och delaktighet. Vidare tränar studenten på att planera, genomföra och utvärdera egna aktiviteter som både väcker barnens engagemang och nyfikenhet och är baserade på läroplanens formuleringar om värdegrund och demokratiskt förhållningssätt. Studenten tränar också på att genomföra professionella samtal med barn, vårdnadshavare och kollegor. Slutligen sammanfattar studenten sina erfarenheter och redogör för hur de har påverkat den egna professionsutvecklingen och förklarar innebörden av lagstiftning gällande förskollärarens tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 4
Under delkursen presenterar och problematiserar studenten sina erfarenheter från delkurs 3 och relaterar dem till styrdokument, teorier om barn och barndom, förskolans verksamhet och läraryrkets förutsättningar. Vidare tillägnar sig studenten kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskning som rör läraryrket. I delkursen utvecklar studenten också förmågan att söka och använda vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Se separat dokument.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A6 a (Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
- områdesbehörighet 6 a (Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A).
Kurskod:
LPGF08
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.