De yngsta förskolebarnens språkliga, matematiska och estetiska lärande
30.0 HPKursen utgår från och fördjupar tidigare terminers innehåll.
Delkurs 1. Introduktion till barns språkliga, matematiska och estetiska lärande; 7,5 hp:
Delkursen innehåller en introducerande redogörelse av utvalda teorier inom området samt utförande och prövande av praktiska och gestaltande moment inom språk och kommunikation, litteratur, matematik, dans och musik. Härutöver behandlas den pedagogiska miljöns betydelse för yngsta förskolebarnens utveckling och lärande.
I delkursen ingår:
- lekar och aktiviteter som stödjer och utmanar de yngsta förskolebarnens språkliga, kommunikativa och matematiska utveckling.
- studier av miljöns och materialets möjligheter och didaktiska betydelse
- enkel improvisation genom sång och rörelser, ramsor och ljudskapande aktiviteter
- dansens fem byggstenar
- muntligt berättande, högläsning och samtal med barn
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning; 7,5 hp
I delkursen planeras, organiseras och prövas praktiska moment inom språk och kommunikation, litteratur, matematik, dans och musik.
Delkursen innehåller:
- planering, organisation, genomförande och värdering av aktiviteter inom kursens olika ämnesområden
- studier av förskolans styrdokument samt lokala dokument på praktikplatsen
- professionella relationer till barn, vårdnadshavare och kollegor
Delkurs 3. Teori och praktik för ett lekpedagogiskt arbetssätt, 15 hp
Delkursen innehåller fördjupade studier av teoriutvecklingen inom kursens område och en problematisering av den pedagogiska miljöns betydelse för de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande.
I delkursen ingår:
- olika sätt att arbeta med lek och estetik i förskolan
- teorier och aktiviteter kring flerspråkighet och en vidgad syn på de yngsta förskolebarnens språk och kommunikation
- lekar och andra aktiviteter som främjar de yngsta förskolebarnens tidiga läsande, skrivande och språkliga förståelse
- lekar och andra aktiviteter som främjar de yngsta förskolebarnens matematiska förståelse
- multimodalitet och barnlitteratur i ett literacyperspektiv
- aktiviteter där studenten får pröva och utveckla sina egna förmågor när det gäller att läsa, berätta och leda samtal
- danspedagogik och teori med fokus på barndans
- dansdidaktik för förskolans verksamhet
- dansgestaltning med fokus på den egna upplevelsen
- musikdidaktiska perspektiv och de yngsta förskolebarnens kreativa musicerande i förskolan
- musicerande med rösten, kroppen och orden. Ljudskapande lekar, ljudsagor och lyssnarlekar.
Delkurs 1. Introduktion till barns språkliga, matematiska och estetiska lärande; 7,5 hp:
Delkursen innehåller en introducerande redogörelse av utvalda teorier inom området samt utförande och prövande av praktiska och gestaltande moment inom språk och kommunikation, litteratur, matematik, dans och musik. Härutöver behandlas den pedagogiska miljöns betydelse för yngsta förskolebarnens utveckling och lärande.
I delkursen ingår:
- lekar och aktiviteter som stödjer och utmanar de yngsta förskolebarnens språkliga, kommunikativa och matematiska utveckling.
- studier av miljöns och materialets möjligheter och didaktiska betydelse
- enkel improvisation genom sång och rörelser, ramsor och ljudskapande aktiviteter
- dansens fem byggstenar
- muntligt berättande, högläsning och samtal med barn
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning; 7,5 hp
I delkursen planeras, organiseras och prövas praktiska moment inom språk och kommunikation, litteratur, matematik, dans och musik.
Delkursen innehåller:
- planering, organisation, genomförande och värdering av aktiviteter inom kursens olika ämnesområden
- studier av förskolans styrdokument samt lokala dokument på praktikplatsen
- professionella relationer till barn, vårdnadshavare och kollegor
Delkurs 3. Teori och praktik för ett lekpedagogiskt arbetssätt, 15 hp
Delkursen innehåller fördjupade studier av teoriutvecklingen inom kursens område och en problematisering av den pedagogiska miljöns betydelse för de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande.
I delkursen ingår:
- olika sätt att arbeta med lek och estetik i förskolan
- teorier och aktiviteter kring flerspråkighet och en vidgad syn på de yngsta förskolebarnens språk och kommunikation
- lekar och andra aktiviteter som främjar de yngsta förskolebarnens tidiga läsande, skrivande och språkliga förståelse
- lekar och andra aktiviteter som främjar de yngsta förskolebarnens matematiska förståelse
- multimodalitet och barnlitteratur i ett literacyperspektiv
- aktiviteter där studenten får pröva och utveckla sina egna förmågor när det gäller att läsa, berätta och leda samtal
- danspedagogik och teori med fokus på barndans
- dansdidaktik för förskolans verksamhet
- dansgestaltning med fokus på den egna upplevelsen
- musikdidaktiska perspektiv och de yngsta förskolebarnens kreativa musicerande i förskolan
- musicerande med rösten, kroppen och orden. Ljudskapande lekar, ljudsagor och lyssnarlekar.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
22,5 hp godkänd från LPGF08 alt LPGF10, samt godkänd VFU 1. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
LPGF03
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.