Spanska för lärare åk 7-9, 30 hp (16-45). Ingår i Lärarlyftet II
30.0 HPKursen riktar sig till deltagare inom Lärarlyftet men är inaktuell i nuvarande kursstruktur. Hör av dig till administratören om du behöver komplettera din utbildning.
Kursen genomförs på distans och halvfart under perioden 12 januari till 31 december 2015.
Kursens övergripande syfte är att kursdeltagaren utvecklar och förstärker sina kommunikativa kunskaper och färdigheter: språkliga, kulturella och ämnesdidaktiska samt ett reflekterande förhållningssätt till dessa. Med utgångspunkt i ämneskunskaper och ämnesdidaktik ska kursdeltagaren utveckla färdigheter att motivera elever till interaktivt lärande av spanska.
Kursen består av fyra delkurser omfattande vardera 7.5 hp:
Delkurs 1: Skriftlig språkfärdighet i spanska, 7.5 hp
Redogöra för de viktigaste momenten i spansk grammatik och tillämpa dess grundläggande teoretiska begrepp
Identifiera och förklara de viktigaste språkliga företeelserna i spanska som kan utgöra svårigheter för elever
Översätta text från svenska till spanska
Redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska strategier som syftar till att utveckla skriftlig interaktion och produktion i spanska.
Delkurs 2: Modern spanskspråkig text, 7.5 hp
Redogöra för samtida, icke-skönlitterära texters uppbyggnad med betoning på koherens och kohesion
Skriva väldisponerade och sammanhängande texter med tonvikt på argumentation och sammanfattning, med korrekt hantering av källor och referenser
Analysera diverse typer av texter inom samtida sakprosa med fokus på språkliga strukturer som kan utgöra svårigheter för elever
Redogöra för aktiviteter som kan utveckla elevers förmåga att läsa och förstå enkla texter inom spansk, aktuell sakprosa, med tonvikt på ordförråd, idiomatiska uttryck, fraser och grammatiska konstruktioner.
Delkurs 3: Språkfärdighet i skolundervisningen, 7.5 hp
Redogöra för viktiga ljudstrukturer och regionala särdrag i det spanska språket med tillämpning på didaktiska strategier som kan stimulera till muntlig interaktion och produktion
Visa fördjupade kunskaper i spansk grammatik, ordförråd, språkstruktur, och kontrastiva problemställningar samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt för att utveckla elevers skriftliga språkfärdighet
Visa förmåga att utifrån skolans styrdokument planera aktiviteter och konstruera uppgifter som syftar till att stimulera och utveckla de fyra färdigheterna, med fokus på bedömning enligt den senaste läroplanen för moderna språk.
Delkurs 4: Spanskspråkig litteratur och film i skolundervisningen, 7.5 hp
Argumentera för vad spansk litteratur och spansk språkundervisning kan innehålla, grundat på så väl teorier om läsning som på innehåll och kunskapskrav i kursplanen för moderna språk
Redogöra för och kunna tillämpa några grundläggande begrepp om relationen mellan spanska och latinamerikanska skönlitterära texter, kultur och samhälle
Redogöra för och diskutera några olika undervisningsmetoder i anslutning till arbete med spansk litteratur, film och andra genrer som undervisningsredskap
Uppvisa ökade belästhet och insikt i samtida spansk skönlitteratur, kultur och samhällsfrågor samt didaktiskt tillämpa dessa
Analysera och tolka, språkligt och tematiskt, skönlitterära texter på spanska med hjälp av ämnesdidaktiska redskap och utifrån aspekter i styrdokumenten för moderna språk som relaterar till genus och värdegrundsprinciper
Skriva språkligt korrekta, argumenterande och analyserande texter på spanska med ett litteraturdidaktiskt perspektiv
Visa fördjupad förmåga att använda, värdera och motivera val av IKT, digitala verktyg och medier för kreativa presentationer av olika moment i spanska enligt kursplanen i moderna språk.
Former för bedömning och examination
Individuella skrivuppgifter
Individuella muntliga redovisningar
Muntliga redovisningar i grupp med hjälp av presentationstekniska hjälpmedel
Examinerande seminarier
Parbedömning
Förväntade effekter av kursen
I kursen fördjupas perspektiven på lärarens användning av spanska i undervisnings- och utvecklingsuppdrag där både språkliga och interkulturella aspekter samt bedömning är i fokus. Kursen öppnar möjligheten för diskussion och reflektion över elevernas nytta av kunskaper och förståelse för olika livsvillkor och intressen grundade på deras förkunskaper.
Undervisningsform - distans.
Kursen ges på distans med fyra närträffar då kursdeltagarna träffas på Karlstads universitet. Nätundervisning sker via distansplattform.
Invigning och gemensam kursstart den 15-16 januari.
Gemensam kursstart för alla kurser inom Lärarlyftet II på Karlstads universitet sker den 15-16 januari då torsdagen blir en invigningsdag och kursstart och fredagen är en hel undervisningsdag. Dessa två dagar är samtliga kursers första närträffstillfälle. Till detta tillfälle kommer du få göra en separat anmälan så vi vet hur många som kommer.
Ytterligare närträffsdatum preliminärt: Fredagen den 20 mars.
Kursvärdering:
Kursvärdering kommer att genomföras med det webbaserade Survey&Report i mall som tillhör lärarprogrammet.
Viktig information från Skolverket
På Skolverkets webb finns all information om förutsättningar för att delta i Lärarlyftet II. De uppdaterar flitigt så vi hänvisar direkt till deras webb för mer information. www.skolverket.se/fortbildning
För mer information kring Lärarlyftet, se: http://www.kau.se/uppdragsutbildning/aktuella-utbildningar/lararfortbildning/lararlyftet-ii
Kursen genomförs på distans och halvfart under perioden 12 januari till 31 december 2015.
Kursens övergripande syfte är att kursdeltagaren utvecklar och förstärker sina kommunikativa kunskaper och färdigheter: språkliga, kulturella och ämnesdidaktiska samt ett reflekterande förhållningssätt till dessa. Med utgångspunkt i ämneskunskaper och ämnesdidaktik ska kursdeltagaren utveckla färdigheter att motivera elever till interaktivt lärande av spanska.
Kursen består av fyra delkurser omfattande vardera 7.5 hp:
Delkurs 1: Skriftlig språkfärdighet i spanska, 7.5 hp
Redogöra för de viktigaste momenten i spansk grammatik och tillämpa dess grundläggande teoretiska begrepp
Identifiera och förklara de viktigaste språkliga företeelserna i spanska som kan utgöra svårigheter för elever
Översätta text från svenska till spanska
Redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska strategier som syftar till att utveckla skriftlig interaktion och produktion i spanska.
Delkurs 2: Modern spanskspråkig text, 7.5 hp
Redogöra för samtida, icke-skönlitterära texters uppbyggnad med betoning på koherens och kohesion
Skriva väldisponerade och sammanhängande texter med tonvikt på argumentation och sammanfattning, med korrekt hantering av källor och referenser
Analysera diverse typer av texter inom samtida sakprosa med fokus på språkliga strukturer som kan utgöra svårigheter för elever
Redogöra för aktiviteter som kan utveckla elevers förmåga att läsa och förstå enkla texter inom spansk, aktuell sakprosa, med tonvikt på ordförråd, idiomatiska uttryck, fraser och grammatiska konstruktioner.
Delkurs 3: Språkfärdighet i skolundervisningen, 7.5 hp
Redogöra för viktiga ljudstrukturer och regionala särdrag i det spanska språket med tillämpning på didaktiska strategier som kan stimulera till muntlig interaktion och produktion
Visa fördjupade kunskaper i spansk grammatik, ordförråd, språkstruktur, och kontrastiva problemställningar samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt för att utveckla elevers skriftliga språkfärdighet
Visa förmåga att utifrån skolans styrdokument planera aktiviteter och konstruera uppgifter som syftar till att stimulera och utveckla de fyra färdigheterna, med fokus på bedömning enligt den senaste läroplanen för moderna språk.
Delkurs 4: Spanskspråkig litteratur och film i skolundervisningen, 7.5 hp
Argumentera för vad spansk litteratur och spansk språkundervisning kan innehålla, grundat på så väl teorier om läsning som på innehåll och kunskapskrav i kursplanen för moderna språk
Redogöra för och kunna tillämpa några grundläggande begrepp om relationen mellan spanska och latinamerikanska skönlitterära texter, kultur och samhälle
Redogöra för och diskutera några olika undervisningsmetoder i anslutning till arbete med spansk litteratur, film och andra genrer som undervisningsredskap
Uppvisa ökade belästhet och insikt i samtida spansk skönlitteratur, kultur och samhällsfrågor samt didaktiskt tillämpa dessa
Analysera och tolka, språkligt och tematiskt, skönlitterära texter på spanska med hjälp av ämnesdidaktiska redskap och utifrån aspekter i styrdokumenten för moderna språk som relaterar till genus och värdegrundsprinciper
Skriva språkligt korrekta, argumenterande och analyserande texter på spanska med ett litteraturdidaktiskt perspektiv
Visa fördjupad förmåga att använda, värdera och motivera val av IKT, digitala verktyg och medier för kreativa presentationer av olika moment i spanska enligt kursplanen i moderna språk.
Former för bedömning och examination
Individuella skrivuppgifter
Individuella muntliga redovisningar
Muntliga redovisningar i grupp med hjälp av presentationstekniska hjälpmedel
Examinerande seminarier
Parbedömning
Förväntade effekter av kursen
I kursen fördjupas perspektiven på lärarens användning av spanska i undervisnings- och utvecklingsuppdrag där både språkliga och interkulturella aspekter samt bedömning är i fokus. Kursen öppnar möjligheten för diskussion och reflektion över elevernas nytta av kunskaper och förståelse för olika livsvillkor och intressen grundade på deras förkunskaper.
Undervisningsform - distans.
Kursen ges på distans med fyra närträffar då kursdeltagarna träffas på Karlstads universitet. Nätundervisning sker via distansplattform.
Invigning och gemensam kursstart den 15-16 januari.
Gemensam kursstart för alla kurser inom Lärarlyftet II på Karlstads universitet sker den 15-16 januari då torsdagen blir en invigningsdag och kursstart och fredagen är en hel undervisningsdag. Dessa två dagar är samtliga kursers första närträffstillfälle. Till detta tillfälle kommer du få göra en separat anmälan så vi vet hur många som kommer.
Ytterligare närträffsdatum preliminärt: Fredagen den 20 mars.
Kursvärdering:
Kursvärdering kommer att genomföras med det webbaserade Survey&Report i mall som tillhör lärarprogrammet.
Viktig information från Skolverket
På Skolverkets webb finns all information om förutsättningar för att delta i Lärarlyftet II. De uppdaterar flitigt så vi hänvisar direkt till deras webb för mer information. www.skolverket.se/fortbildning
För mer information kring Lärarlyftet, se: http://www.kau.se/uppdragsutbildning/aktuella-utbildningar/lararfortbildning/lararlyftet-ii
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Lärarexamen samt Spanska Steg 3 eller motsvarande.
Kurskod:
LLGA50
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.