Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 3
30.0 HPUndervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, litteraturseminarier samt som praktisk presentation av metodik i olika fysiska aktiviteter. Teori och praktik integreras i samtliga delkurser. Undervisningen kräver aktivt deltagande av den studerande.
Delkurs 1. Friluftsliv, hälsa och ledarskap, 7,5 hp
I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom ramen för skolans verksamhet. Ledarrollen problematiseras och kopplas till den professionella och personliga utvecklingen samt till lärarskap och undervisning för lärande i skolans idrott och hälsa. Friluftsliv studeras med en ämnesdidaktisk inriktning, med fokus på ämneskunskaper inom orientering samt hälso- och miljöfrämjande aspekter. Friluftsliv praktiseras genom ett vildmarksäventyr, där upplevelse, ledarskap och lärande är i fokus. Ämnesdidaktiska inslag knyts tydligt samman med ämneskunskaper i de olika momenten.
Delkurs 2. VFU I, 7,5 hp
Under kursen får studenten möta de olika personalgrupperna inom skolan som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning samt delta i skolans vardagsarbete. Studenten ska tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv tillika praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning. Därtill får studenten reflektera över relationen mellan teori och praktik i skolämnet idrott och hälsa, samt använda digitala lärresurser i skolan. Vidare får studenten auskultera, diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling samt beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan. Studenten införskaffar kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 2. VFU II, 7,5 hp
Under delkursen får studenten använda digitala lärresurser i skolan och auskultera, tolka och tillämpa centrala styrdokument samt lokal pedagogisk planering. Studenten får praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen. Den studerande får beakta specialpedagogiska perspektiv, möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan. Vidare får studenten fördjupa diskussionen om yrket och studentens professionsutveckling samt formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Delkurs 3. Självständigt arbete, 15 hp
I delkursen studeras vetenskapsteoretiska och metodologiska ansatser, vilket utmynnar i ett självständigt arbete med relevanta forskningsfrågor, vilka ställs i relation till lärande i ämnet idrott och hälsa. Kursen innehåller även genomförande opposition av studentuppsats samt försvarandet av egen uppsats vilket sker i seminarieform. Förmåga till kritisk analys, metodiskt arbetssätt samt klarhet i problemformulering och redovisning betonas. Därtill att påvisa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt betydelsen för yrkesutövningen. Val av område inom skolämnet idrott och hälsa för arbetet görs av den studerande i samråd med handledare. De didaktiska valen ställs i relation till lärande där ämneskunskaper och ämnesdidaktik systematiskt växelverkar i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling. Handledning erbjuds under den tid kursen pågår. Vid omregistrering en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Delkurs 1. Friluftsliv, hälsa och ledarskap, 7,5 hp
I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom ramen för skolans verksamhet. Ledarrollen problematiseras och kopplas till den professionella och personliga utvecklingen samt till lärarskap och undervisning för lärande i skolans idrott och hälsa. Friluftsliv studeras med en ämnesdidaktisk inriktning, med fokus på ämneskunskaper inom orientering samt hälso- och miljöfrämjande aspekter. Friluftsliv praktiseras genom ett vildmarksäventyr, där upplevelse, ledarskap och lärande är i fokus. Ämnesdidaktiska inslag knyts tydligt samman med ämneskunskaper i de olika momenten.
Delkurs 2. VFU I, 7,5 hp
Under kursen får studenten möta de olika personalgrupperna inom skolan som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning samt delta i skolans vardagsarbete. Studenten ska tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv tillika praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning. Därtill får studenten reflektera över relationen mellan teori och praktik i skolämnet idrott och hälsa, samt använda digitala lärresurser i skolan. Vidare får studenten auskultera, diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling samt beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan. Studenten införskaffar kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 2. VFU II, 7,5 hp
Under delkursen får studenten använda digitala lärresurser i skolan och auskultera, tolka och tillämpa centrala styrdokument samt lokal pedagogisk planering. Studenten får praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen. Den studerande får beakta specialpedagogiska perspektiv, möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan. Vidare får studenten fördjupa diskussionen om yrket och studentens professionsutveckling samt formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Delkurs 3. Självständigt arbete, 15 hp
I delkursen studeras vetenskapsteoretiska och metodologiska ansatser, vilket utmynnar i ett självständigt arbete med relevanta forskningsfrågor, vilka ställs i relation till lärande i ämnet idrott och hälsa. Kursen innehåller även genomförande opposition av studentuppsats samt försvarandet av egen uppsats vilket sker i seminarieform. Förmåga till kritisk analys, metodiskt arbetssätt samt klarhet i problemformulering och redovisning betonas. Därtill att påvisa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt betydelsen för yrkesutövningen. Val av område inom skolämnet idrott och hälsa för arbetet görs av den studerande i samråd med handledare. De didaktiska valen ställs i relation till lärande där ämneskunskaper och ämnesdidaktik systematiskt växelverkar i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling. Handledning erbjuds under den tid kursen pågår. Vid omregistrering en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Minst betyget godkänd på Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 1 och registrerad på kurs Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 2.
Kurskod:
IDGL13
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.