Geografi med didaktisk inriktning 5
22.5 HPDelkurs 1: Resursförbrukning och resursfördelning, 7,5 hp
I vår komplexa värld länkas lokala, regionala och globala aktiviteter allt mer samman med varandra och traditionella tidsrums mönster utmanas på olika plan. I förståelsen och analysen av detta blir geopolitik en allt viktigare kraft och kursen syftar till att, med avstamp i grundläggande teorier om geopolitik, analysera och diskutera de komplexa interaktioner som formar förutsättningar för och ger utmaningarna i formandet av en hållbar värld. Kursens syfte är att studenten ska utveckla för läraryrket relevanta kunskaper om hur miljöproblematik, resursfördelning och resursförbrukning utifrån olika geografiska skalor ger de gemensamma förutsättningarna för hållbar utveckling.
Delkurs 2: Kartan i undervisningen, 7,5 hp
I delkursen behandlas olika perspektiv på att använda kartan som didaktiskt verktyg i den kommande yrkesutövningen. Här ingår att kunna genomföra och värdera insamling av data från kartor, databaser och använda digitala data från myndigheter och andra datakällor. Vidare analyseras möjligheter och problem med teknikens roll i samhället. Kursen genomförs i projektform.
Delkurs 3: Geografididaktiskt utvecklingsarbete, 7,5 hp
Frågor om ämnets progression och planering på medellång sikt på resp. stadienivå behandlas. Olika upplägg för fältstudier och digitala lärresurser diskuteras särskilt. Vidare behandlas exempel på kritiska moment i geografiundervisningen, t.ex. förståelse av geografiska modeller. Kursen mynnar ut i att studenten iscensätter ett antal lektionsplaneringar på sin kommande undervisningsnivå inför kurskamrater och lärare på kursen. Urvalet av lämpligt arbetsområde för planering och genomförande sker i samråd med lärare på kursen. Momenten i kursen är anpassade till den blivande lärarens kommande undervisningsnivå.
I vår komplexa värld länkas lokala, regionala och globala aktiviteter allt mer samman med varandra och traditionella tidsrums mönster utmanas på olika plan. I förståelsen och analysen av detta blir geopolitik en allt viktigare kraft och kursen syftar till att, med avstamp i grundläggande teorier om geopolitik, analysera och diskutera de komplexa interaktioner som formar förutsättningar för och ger utmaningarna i formandet av en hållbar värld. Kursens syfte är att studenten ska utveckla för läraryrket relevanta kunskaper om hur miljöproblematik, resursfördelning och resursförbrukning utifrån olika geografiska skalor ger de gemensamma förutsättningarna för hållbar utveckling.
Delkurs 2: Kartan i undervisningen, 7,5 hp
I delkursen behandlas olika perspektiv på att använda kartan som didaktiskt verktyg i den kommande yrkesutövningen. Här ingår att kunna genomföra och värdera insamling av data från kartor, databaser och använda digitala data från myndigheter och andra datakällor. Vidare analyseras möjligheter och problem med teknikens roll i samhället. Kursen genomförs i projektform.
Delkurs 3: Geografididaktiskt utvecklingsarbete, 7,5 hp
Frågor om ämnets progression och planering på medellång sikt på resp. stadienivå behandlas. Olika upplägg för fältstudier och digitala lärresurser diskuteras särskilt. Vidare behandlas exempel på kritiska moment i geografiundervisningen, t.ex. förståelse av geografiska modeller. Kursen mynnar ut i att studenten iscensätter ett antal lektionsplaneringar på sin kommande undervisningsnivå inför kurskamrater och lärare på kursen. Urvalet av lämpligt arbetsområde för planering och genomförande sker i samråd med lärare på kursen. Momenten i kursen är anpassade till den blivande lärarens kommande undervisningsnivå.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Geografi med didaktisk inriktning 90hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Geografi (läses år 5)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 100%
- Studieort: Karlstad