Naturkunskap med ett didaktiskt perspektiv 2
30.0 HPKursen består av tre delkurser.
Delkurs 1: Cellbiologi, 15 hp
Kursen ger en teoretisk kunskap i cellbiologi som framförallt undervisas i form av föreläsningar, diskussioner och arbete med instuderingsfrågor. Här behandlas biomolekyler, virus uppbyggnad samt prokaryota och eukaryota cellstrukturer. Vidare behandlas ett flertal olika cellulära processer och funktioner såsom DNA replikation, genreglering, genöverföring, cellcykelreglering, mitos, meios, cellsignalering, proteinsyntes och prokaryot respektive eukaryot metabolism.
Kursen har även en praktisk och metodorienterad del med obligatoriska laborationer och rapportskrivning där vanliga metoder såsom sterilteknik, cell- och molekylärbiologiska samt mikrobiologiska analysmetoder behandlas.
I den didaktiska delen av kursen behandlas hur biologiska fenomen kommuniceras verbalt och visuellt. Med utgångspunkt i genetik diskuteras problem och möjligheter med olika modeller. Olika undervisningsmetoder och arbetssätt diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv. Dessutom ingår att söka, kritiskt och etiskt bedöma, sammanställa och diskutera information inom kursområdet som har samhällsrelevans samt reflektera över hur detta kan användas inom undervisningen.
Delkurs 2: Grundläggande kunskaper i kemi I, 7,5 hp
Kursen består av två delar; en teoretisk del och ett självständigt arbete. I kursen behandlas materia och dess aggregationsformer, grundämnen, kemiska föreningar, rena ämnen och blandningar, syror och baser, pH-skalan, neutralisation. Vidare behandlas enheter, mätetal och storheter, exempelvis substansmängd, molmassa, massa och molaritet. I kursen behandlas även lösningars halt, masshalt, utbyte, spädningar av lösningar, begränsande reaktanter, allmänna gaslagen, molekylformel och empirisk formel, balansering av reaktionsformler och ekvivalenta substansmängder. Kursen behandlar även olika organiska ämnesklasser och dess strukturer. Det självständiga arbetet presenteras muntligt vid ett obligatoriskt seminarium, där också opponering av annan students arbete genomförs.
Delkurs 3: Människa, natur och evolutionära perspektiv, 7,5 hp
Kursen tar upp människans anatomi och fysiologi och olika faktorer som påverkar människans hälsa, samt sex- och samlevnadsfrågor. Vidare behandlas i kursen grundläggande ekologi och processer såsom fotosyntes och förbränning och dessas betydelse för liv på jorden. Materiens kretslopp och energiflöden i ekosystem, samt hur dessa påverkas av människans verksamhet är också del av kursens innehåll liksom att belysa olika åtgärder som krävs för ett hållbart samhälle. Ur ett evolutionärt perspektiv behandlas hur organismer klassificeras och organiseras, samt hur liv har uppkommit och utvecklats. Icke vetenskapliga teorier om evolution jämförs med naturvetenskapens teori om evolution genom naturligt urval. . Under kursen presenteras och diskuteras dessutom hur man arbetar med undersökande arbetssätt i undervisning i naturkunskap.
Delkurs 1: Cellbiologi, 15 hp
Kursen ger en teoretisk kunskap i cellbiologi som framförallt undervisas i form av föreläsningar, diskussioner och arbete med instuderingsfrågor. Här behandlas biomolekyler, virus uppbyggnad samt prokaryota och eukaryota cellstrukturer. Vidare behandlas ett flertal olika cellulära processer och funktioner såsom DNA replikation, genreglering, genöverföring, cellcykelreglering, mitos, meios, cellsignalering, proteinsyntes och prokaryot respektive eukaryot metabolism.
Kursen har även en praktisk och metodorienterad del med obligatoriska laborationer och rapportskrivning där vanliga metoder såsom sterilteknik, cell- och molekylärbiologiska samt mikrobiologiska analysmetoder behandlas.
I den didaktiska delen av kursen behandlas hur biologiska fenomen kommuniceras verbalt och visuellt. Med utgångspunkt i genetik diskuteras problem och möjligheter med olika modeller. Olika undervisningsmetoder och arbetssätt diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv. Dessutom ingår att söka, kritiskt och etiskt bedöma, sammanställa och diskutera information inom kursområdet som har samhällsrelevans samt reflektera över hur detta kan användas inom undervisningen.
Delkurs 2: Grundläggande kunskaper i kemi I, 7,5 hp
Kursen består av två delar; en teoretisk del och ett självständigt arbete. I kursen behandlas materia och dess aggregationsformer, grundämnen, kemiska föreningar, rena ämnen och blandningar, syror och baser, pH-skalan, neutralisation. Vidare behandlas enheter, mätetal och storheter, exempelvis substansmängd, molmassa, massa och molaritet. I kursen behandlas även lösningars halt, masshalt, utbyte, spädningar av lösningar, begränsande reaktanter, allmänna gaslagen, molekylformel och empirisk formel, balansering av reaktionsformler och ekvivalenta substansmängder. Kursen behandlar även olika organiska ämnesklasser och dess strukturer. Det självständiga arbetet presenteras muntligt vid ett obligatoriskt seminarium, där också opponering av annan students arbete genomförs.
Delkurs 3: Människa, natur och evolutionära perspektiv, 7,5 hp
Kursen tar upp människans anatomi och fysiologi och olika faktorer som påverkar människans hälsa, samt sex- och samlevnadsfrågor. Vidare behandlas i kursen grundläggande ekologi och processer såsom fotosyntes och förbränning och dessas betydelse för liv på jorden. Materiens kretslopp och energiflöden i ekosystem, samt hur dessa påverkas av människans verksamhet är också del av kursens innehåll liksom att belysa olika åtgärder som krävs för ett hållbart samhälle. Ur ett evolutionärt perspektiv behandlas hur organismer klassificeras och organiseras, samt hur liv har uppkommit och utvecklats. Icke vetenskapliga teorier om evolution jämförs med naturvetenskapens teori om evolution genom naturligt urval. . Under kursen presenteras och diskuteras dessutom hur man arbetar med undersökande arbetssätt i undervisning i naturkunskap.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Genomgången kurs BIGNK1, varav minst 7,5 hp godkända. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
BIGNK2
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.