Naturkunskap med ett didaktiskt perspektiv 1
30.0 HPDelkurs 1: Floristik och faunistik, 15 hp
Delkursen innehåller genomgångar av olika typer av bestämningslitteratur, exkursions-, insamlings-, preparerings- och inventeringsteknik samt bestämningsövningar. Under lektioner och laborationer behandlas uppbyggnad av bestämningsnycklar, botaniska och zoologiska termer och begrepp. Vidare presenteras några växtfamiljer och de artrikaste djurstammarna samt ett urval av representativa arter och grupper. En del av undervisningen sker i fält genom exkursioner.
I floristik visas de vanligaste kärlväxterna, mossorna och lavarna i sina olika miljöer samt karaktäristiska arter i olika växtsamhällen och indikatorarter för identifiering av växtsamhällen. I faunistik ges kortare exkursioner i universitets närhet. Förutom i fält sker inlärning av arter och grupper genom digitala duggor.
I praktiska inventerings- och insamlingsövningar med tillhörande redovisningar utvecklar studenterna fördjupad artkunskap samt kunskaper om olika växt- och djursamhällen, biologisk mångfald och arternas krav på miljö. Det teoretiska biologiinnehållet studeras också genom praktiska övningar relevanta för skolan samt en auskultation. Exkursioner och utomhusundervisning diskuteras utifrån utomhusdidaktisk teoribildning.
Delkurs 2: Klimatförändringar med ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge grundläggande och fördjupande kunskaper om klimatförändringar på lokal, regional och global nivå. I kursen behandlas grunderna för orsaker till klimatförändring i ett historiskt, nutida och framtida perspektiv. Klimatförändringarnas konsekvenser för olika ekosystem, sektorer i samhället och människor i olika delar av världen belyses, samt strategier för klimatanpassning och kunskaper om hur klimatpåverkan kan bli hållbar. Didaktisk teoribildning och forskning om klimatförändringar och hållbar utveckling diskuteras, samt hur läraren använder styrdokumenten vid planering av undervisning kring klimatförändringar.
Delkurs 3: Naturkunskap i samhället, 7,5 hp
Delkursen behandlar samhällsfrågor som har ett naturvetenskapligt innehåll och varför man bör undervisa om dessa frågor samt hur man kan undervisa om dessa i ämnet naturkunskap på gymnasiet. Under delkursen presenteras även exempel på vilken typ av frågor det kan handla om och utgångspunkten är till stor del i frågor som är aktuella. Då behoven av källkritik är stora i dagens informationssamhälle ingår även moment där rapportering i media kring aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll ska granskas kritiskt. Många av frågorna kan även vara av etisk karaktär och problematik kring hur man kan undervisa denna typ av frågor lyfts under delkursen. När det gäller undervisning av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll är ofta argumentationer i debatter och rollspel ett naturligt inslag i skolans undervisning, därför innehåller kursen moment där detta praktiseras. Att bedöma elevers prestationer i denna typ av innehåll kan vara utmanande därför ingår även moment där detta praktiseras.
Delkursen innehåller genomgångar av olika typer av bestämningslitteratur, exkursions-, insamlings-, preparerings- och inventeringsteknik samt bestämningsövningar. Under lektioner och laborationer behandlas uppbyggnad av bestämningsnycklar, botaniska och zoologiska termer och begrepp. Vidare presenteras några växtfamiljer och de artrikaste djurstammarna samt ett urval av representativa arter och grupper. En del av undervisningen sker i fält genom exkursioner.
I floristik visas de vanligaste kärlväxterna, mossorna och lavarna i sina olika miljöer samt karaktäristiska arter i olika växtsamhällen och indikatorarter för identifiering av växtsamhällen. I faunistik ges kortare exkursioner i universitets närhet. Förutom i fält sker inlärning av arter och grupper genom digitala duggor.
I praktiska inventerings- och insamlingsövningar med tillhörande redovisningar utvecklar studenterna fördjupad artkunskap samt kunskaper om olika växt- och djursamhällen, biologisk mångfald och arternas krav på miljö. Det teoretiska biologiinnehållet studeras också genom praktiska övningar relevanta för skolan samt en auskultation. Exkursioner och utomhusundervisning diskuteras utifrån utomhusdidaktisk teoribildning.
Delkurs 2: Klimatförändringar med ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge grundläggande och fördjupande kunskaper om klimatförändringar på lokal, regional och global nivå. I kursen behandlas grunderna för orsaker till klimatförändring i ett historiskt, nutida och framtida perspektiv. Klimatförändringarnas konsekvenser för olika ekosystem, sektorer i samhället och människor i olika delar av världen belyses, samt strategier för klimatanpassning och kunskaper om hur klimatpåverkan kan bli hållbar. Didaktisk teoribildning och forskning om klimatförändringar och hållbar utveckling diskuteras, samt hur läraren använder styrdokumenten vid planering av undervisning kring klimatförändringar.
Delkurs 3: Naturkunskap i samhället, 7,5 hp
Delkursen behandlar samhällsfrågor som har ett naturvetenskapligt innehåll och varför man bör undervisa om dessa frågor samt hur man kan undervisa om dessa i ämnet naturkunskap på gymnasiet. Under delkursen presenteras även exempel på vilken typ av frågor det kan handla om och utgångspunkten är till stor del i frågor som är aktuella. Då behoven av källkritik är stora i dagens informationssamhälle ingår även moment där rapportering i media kring aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll ska granskas kritiskt. Många av frågorna kan även vara av etisk karaktär och problematik kring hur man kan undervisa denna typ av frågor lyfts under delkursen. När det gäller undervisning av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll är ofta argumentationer i debatter och rollspel ett naturligt inslag i skolans undervisning, därför innehåller kursen moment där detta praktiseras. Att bedöma elevers prestationer i denna typ av innehåll kan vara utmanande därför ingår även moment där detta praktiseras.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt antingen områdesbehörighet A6c (Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a, Naturkunskap 2, Matematik 3b eller 3c), eller områdesbehörighet 6c (Engelska B, Samhällskunskap A, Naturkunskap B, Matematik C).
Kurskod:
BIGN11
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.